Annons:
Etiketternaturvetenskapteknik
Läst 46865 ggr
Loris M
2015-08-05 22:39

Naturvetenskapliga experiment i förskolan - tips!

I den här tråden har jag tänkt att vi ska samla naturvetenskapliga experiment som ni kan göra tillsammans med barnen. Jag vet att många förskolor har tillgång till s.k. "NTA-lådor" men ibland kan det vara kul (både för barn och er) att testa något nytt. 

Ni kan länka till någon sida med experiment eller också skriver ni här i tråden experiment som ni gjort med barnen. Jag börjar med några länkar:

Experimentskafferiet

Hjärnkontoret

Heurekas experimentfabrik 

Naturvetenskap och teknik i förskolan 

Följande experiment som är jätte enkelt har jag gjort många gånger. Barnen blir alltid lika fascinerade och tycker nästan att det är magiskt. När de sen lyckas att göra det själva blir de ännu mera förvånade. 🙂:

Fyll ett glas med vatten ungefär till hälften. Klipp ut en bit papper som är kvadratisk och tillräckligt stor för att täcka glasets ovansidan. Lägg pappret på glasets ovansida och håll den lätt med handen. Vänd upp och ner glaset snabbt! Vattnet spills inte och pappret sitter kvar. 

Fyll gärna på med fler experiment!

Annons:
VildaVittra
2015-08-05 22:44
#1

pV=nRT kan barnen få undersöka lite kring, genom att hetta upp en tom flaska och ställa den i en tom spann, för att sedan placera ett skalat kokt ägg tätt över öppningen och sedan kyla ner luften i flaskan genom att hälla is runt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-08-06 14:03
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-08-07 16:28
#3

Vattenexperiment

Och fler vattenexperiment från en förskola.

Magi-cat
2017-06-29 11:33
#4

Tipsar om boken "Beppe tipsar - 15 experiment i köket" av Beppe Singer, 2015.

Roliga, enkla experiment för de lite större barnen. Visst låter det kul med magiskt slajm och färgfest i mjölken? 🙂För att inte tala om "blanda egen pruttsaft"…

Vattnet som vägrade frysa är nog ett av de enklaste. Varför fryser inte vatten med salt som vatten utan salt?
Med korta, enkla förklaringar till allt.

Ett experiment som är gott att äta finns också: "Gör din egen färskost".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-29 14:01
#5

Kanske ännu mer passande:

Beppe Singer:

"Labba i förskolan"

"Experimenten i boken är spännande, pedagogiska, häpnadsväckande och roliga - för både barn och vuxna. De är kopplade till läroplanen, enkla att utföra och kräver varken specialutrustning eller förkunskaper. De innehåller heller inga riskmoment utan kan utföras med hela barngruppen på den vanliga avdelningen - eller i hemmet, om man som förälder vill experimentera med sitt barn.

Boken Labba i förskolan - Beppes 40 favoritexperiment med koppling till läroplanen bygger på programserien Tiggy testar som finns på www.ur.se."

http://www.bokus.com/bok/9789172059634/labba-i-forskolan-beppes-40-favoritexperiment-med-koppling-till-laroplanen/?utm_source=Criteo&utm_medium=CPC&utm_campaign=Criteo_active&utm_term=1498737588


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-08-05 14:12
#6

Många bra länkar, så jag lyfter upp den. 🙂

Annons:
[Thiah]
2017-08-05 17:03
#7

http://www.tomtit.se Vet inte om den här länken finns redan. ALLA dagvårdens chefer här i Esbo, Finland åkte för ett par år sedan till tomtit för att att lära sig och då inspiration. Det finns böcker där det står om lätta experiment för barn. :)

Upp till toppen
Annons: