Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 4187 ggr
Loris M
2015-11-20 19:38

Oskrivna regler på förskolan

Kom att tänka på det här med skrivna och oskrivna regler. När jag läste till förskollärare vikarierade jag mitt sista år på olika förskolor i kommunen för att känna efter var jag vill jobba. När jag kom till en förskola eller en avdelning för fösta gången, frågade jag alltid vad de hade för regler. Väldigt ofta sa Pedagoger att de inte hade några. Och väldigt ofta dröjde det inte mer än en halv timme förrän jag upptäckte någon av reglerna. De var oftast barnen som testade om den nya vikarien känner till reglerna. 😃

Dessa regler är ofta dolda och det är bara Pedagoger (och i bästa fall barnen) på den berörda avdelningen som känner till dem. Det kan handla om exempelvis att barnen inte får gå ifrån bordet när de ätit färdigt, att de inte får ta ut vattnet på gården, ta fram hur många papper de vill att rita på, att inte springa inomhus eller kasta boll, inte använda dator när de vill… 

I "Värdepedagogik" (1) hänvisar en av författarna till en studie där forskare tittat på hur regler uppfattas av barn samt när lärare ingriper. De visar att lärare var mer benägna att ingripa när barnen bröt mot sociala konventionen (regler som är uppsatta av lärarna själva)  än när de bröt mot regler som låg inom den moraliska domänen (ex. slå en kompis). När de pratade med barn om regler, var barnen överens om att det var fel att slå en kompis och även om regeln inte fanns skulle det fortfarande vara fel att slå. Men när det gäller sociala konventionen så var barnen överens om att det är fel att springa inomhus bara så länge regeln finns, men inte annars. 

Det här är intressant tycker jag. För det innebär att lärare tittar mellan fingrarna många gånger när det händer riktigt otrevliga saker som när barnen gör illa varandra. Men reagerar snabbt när någon ex. springer inomhus. Inte så bra kanske? Vad tänker ni om det? Tycker ni att ni känner igen det? Är vi snabba att ingripa för att rätta barnen när de bryter mot regler som vi själva satt upp? 

Jag tänker att en del regler är nödvändiga för att det ska finnas någon ordning. Men även med tanke på barnens säkerhet. Men en del andra regler skulle man kunna ifrågasätta. Vad tycker ni, behövs regler? 

Källa:

(1) Thornberg, R. & Johansson, E. (2014). Värdepedagogik. Etik och demokrati i skola och förskola. Liber: Stockholm

Annons:
[Thiah]
2015-11-21 13:42
#1

Regler behövs, speciellt i större barngruppwe. Men dom får aldrig vara huggna i sten tycker jag. Jag försöker att alltid fundera på de regler vi har och om de verkligen behövs. Min förskola är väldigt tillåtande vilket är skönt. Mindre saker att hålla reda på ;)

Loris M
2015-12-12 17:22
#2

🎈

Upp till toppen
Annons: