Etiketteriktdigitalt-lärande
11/19/16, 5:20 PM

Digital kompetens i förskolan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läroplanen för förskolan kommer att revideras där ett tillägg om barns digitala kompetens kommer kommer att ingå och är ute på remis just nu. Ni kan läsa remissen och lämna förslag på ändringar fram till den 1:a december.

"Skolverket har haft i uppdrag av regeringen att ta fram förslag till nationella it-strategier för skolväsendet. Inom ramen för det uppdraget redovisade Skolverket förslag till förändringar i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner för grundskolan, grundsärskolan, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen i juni 2016.

När det gäller förändringarna i Förskolans läroplan presenterades ett första utkast till i juni 2016. Under hösten har Skolverket bearbetat och kvalitetssäkrat förslaget. För att skapa en progression från förskolan vidare genom skolväsendet ansluter förslaget till de förslag till förändringar i styrdokument som tidigare redovisats till regeringen enligt ovan. Det slutgiltiga förslaget redovisas för regeringen i december 2016."

Källa: Skolverket

I remissen ovan står det bl.a. följande förslag:

"Förskolan ska bidra till att barnen utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Barnen ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se konsekvenser av sitt handlande. Förskolan ska därigenom ge barnen förutsättningar att utveckla digital kompetens. "

Hur ser ni på det här? har ni beredskap att jobba på det här sättet eller arbetar ni redan med att utveckla barnens digitala kompetens?

(Bild från Pixabay)

11/22/16, 6:00 PM

Här kommer lite tips från en pedagog hur ni kan arbeta med digitala verktyg och hon berättar om sin egen resa från att vara en motståndare till digitala verktyg till att vara förespråkare:

"I helgen som gick diskuterade jag via sociala medier hur olika förutsättningar vi som jobbar i förskolan har. Det gäller ju inte bara arbetet med digitala verktyg utan det mesta, ser ju olika ut: lokaler, gruppstorlek, antal Pedagoger, vilken typ av förskola det är och så vidare. Men jag tänkte hålla mig till det digitala (såklart).

Det finns en skev bild som säger att för att kunna arbeta digitalt så måste man ha massor av digitala verktyg och jag som pedagog måste kunna allt. Visst, i den bästa av världar så skulle det vara bra. Kanske. Men jag påstår att det går i alla fall.

För att göra en lång historia kort så har jag gått från att vara massiv motståndare till det digitala i förskolan till att verkligen förespråka det. Min digitala resa i förskolan började på en liten föräldradriven förskola, fortsatte på en kommunal förskola för att nu vara på en privat förskola i ett stort företag. Förutsättningarna har varit vitt skilda, både i ekonomi, struktur och kunskap"

11/25/16, 4:05 PM

Här i Finland ska it också ingå stort i nya, nationella läroplanen. Vi har ofta 2-3 ipads per grupp till barnens "förfogande". Vi har kurser i det osv… Ska bli skoj :)