Etikettsamhällsdebatt
2017-01-27 19:51

Släpp mobilen, föräldrar!

Tänkvärt och sorgligt!

"Det var länge sedan mobilen bara var en telefon.

Nu är den arbetsverktyg, napp, almanacka, lärobok, bibliotek, miniräknare, nyhetsförmedlare, snuttefilt, motionspartner, navelsträng, bandspelare, kamera, radio, tv, hjälpreda för att styra värme och belysning i hemmet, klocka, kokbok, musikspelare, tidsfördriv, uppslagsverk och . . . tja, nästan det viktigaste av allt.

Men inte viktigare än barnen, väl?

Flera förskolor har infört skyltar på grindarna där föräldrarna uppmanas lägga undan sina telefoner, så att de kan se sina barn när de springande kommer dem till mötes. Barnpsykologer och läkare har varnat i flera år:

Att ha en psykiskt frånvarande förälder är som att växa upp med en psykiskt sjuk förälder.Föräldern skickar ut samma signaler som en svårt deprimerad människa./…/

En färsk dansk undersökning bland 531 förskolebarn visar att nära hälften av barnen upplever sina föräldrar som ”mycket stressade”. En tredjedel säger att föräldrarna inte har tid att vara med dem. Den största tidsboven uppges vara mobiltelefonen.

I en amerikansk undersökning 2016 fick barnen i 250 familjer ange vad de helst önskade från sina föräldrar. På förstaplatsen: Att de vuxna inte skulle hålla på med sina telefoner så mycket."

2017-06-17 23:11

🎈

Chilinöt
2017-06-18 08:01

Jag har precis reflekterat över detta den senaste veckan, då jag har  varit på några olika förskolor som vikarie. Några av hämtningarna på eftermiddagarna känns så otroligt hjärtlösa från föräldrarna, att jag nästan blir ledsen själv när de kommer. Barnet kan se att de kommer och börjar gå emot föräldern och blir nästan ignorerad. Gick med en gång in för att hämta barnets saker och sedan gå hem. En annan gick in på gården, såg barnet "Kom nu, *barnets namn*". Gick sedan in för att hämta sakerna. Så det behöver inte ens vara mobilerna som stör. Nu är det ju långt ifrån alla, men bara ett oengagerat hämtande är ett för mycket. Sen kanske det var en dålig dag. Har ju ingen bakgrundshistoria. Ändå väldigt sorgligt att inte bli bemött med ett leende åtminstone, efter en hel dag på förskolan.

2017-06-18 08:36

#2 Har också sett många sådana hämtningar, både med och utan mobiler. Bara det att Pedagoger känner att de måste skriva skyltar för att påminna föräldrarna om att prioritera barnen är helt galet. Det borde vara självklart.

2017-06-19 17:37

Och tänk då på hur kort tid en lämning/hämtning egentligen tar i minuter.  Den lilla stunden kan man väl vara någorlunda närvarande trots allt.

Jag har svarat i min telefon 2 gånger under 2 års dagistid. Då har det varit maken som undrat om han ska hämta oss från gården. Känns lika skämmigt varje gång fast det är ett 30sek samtal jag måste svara på.

Som skönt är  har jag inte sådana föräldrar på egna jobbet. Alla verkar glada och goa när de kommer efter sina barn.

Däremot kan vissa sitta 5-10min i bilen (precis utanför gården) och prata färdigt i telefonen. Det är också lite trist eftersom  barnen ser dem och väntar. Men hellre så än under själva hämtningen.