Etikettövrigt
2/17/17, 7:21 PM

Ingen pedagogisk verksamhet efter kl. 15

Ni kanske redan har läst om det här men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker. Bra eller dåligt förslag?

"Moderaterna vill att den pedagogiska verksamheten på stadens förskolor ska hållas klockan 9-15. Innan och efter kan man inte förvänta sig att någon pedagogisk verksamhet.

Målet är att höja statusen för stadens förskolor och förskolelärare. Det ska göras genom att frigöra resurser för att ägna mer tid åt barnen, renodla arbetsrollerna och minska arbetsbelastningen för förskolelärarna./…/

– Den övriga tiden kallar vi barnomsorg. Där kan man kan inte förvänta sig att ha lärare på samma sätt, utan det har man tillgång till mellan 9-15 under den pedagogiska verksamheten. Det är ju inget barn i skolan heller som har undervisning 9-17. Det är tydligt att det behövs förslag som avlastar pedagogerna som då kan lägga fokus på det pedagogiska arbetet, säger hon.

Så föräldrar ska acceptera att deras barn inte får någon pedagogisk verksamhet från 15 fram till stängning?

– Det kommer att finnas framförallt barnskötare och andra Pedagoger men kanske också förskollärare som väljer att arbeta i barngrupperna, både före och efter förskolan. Men det ska vara tydligt att den pedagogiska verksamheten ligger mellan 9-15. Exempelvis så ska ett barn som blir hämtat kl 15 inte behöva känna att denne missar någon pedagogisk verksamhet. Så är det redan idag men det behöver tydliggöras, säger Anna König Jerlmyr (M)."

2/17/17, 7:28 PM

Personligen reagerar jag på två saker främst. Dels hur tänker de när de säger "Ingen pedagogisk verksamhet efter kl. 15". Går det verkligen att stänga av och helt plötsligt bli opedagogisk? 🤔 Vad är en pedagogisk verksamhet egentligen i så fall? Pedagoger tänker pedagogiskt från stunden de öppnar tills de stänger.

Det andra är att det känns som att det finns en antydan att när det bara är barnskötare kvar så kan inte verksamheten bli pedagogisk. Jag ser att det här kan skapa konflikter mellan yrkeskategorier.

Fridaaaa
2/17/17, 7:31 PM

Ja det låter märkligt. Visst efter kl 15, brukar det sällan hinnas med planerad pedagogisk verksamhet, aldrig varit med om något ställe som har det  men pedagogik kommer ju in ändå, även på fri lek osv också

Nja anser att det är fel att säga att det inte kommer att ske före eller efter vissa tider.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2/18/17, 8:28 AM

jag tänker också på planerad pedagogisk  verksamhet som ändå sällan sker efter kl 15(hos oss iaf) då personalmängden minskar.

Carerik
2/20/17, 6:22 PM

Håller med#3 Thia, planerad verksamhet mellan 9-15 är något som de flesta förskolor tillämpar, naturligtvis är resten av dagen en pedagogisk verksamhet men som sagt ej en planerad verksamhet. Självklart har det med personal antalet att göra.