Etikettvärdegrundsfrågor
2017-02-21 23:07

Vad får du filma och fotografera i förskolan?

Jag vet att det finns förskolor som har väldigt strikta regler när det gäller fotografering och filmning av barn. Men jag vet också att det finns de som inte är speciellt försiktiga när de exponerar barnen. I dagens samhälle när det är helt naturligt att ta kort och lägga ut det på nätet, så är det ännu viktigare att vara försiktig och framförallt respektfull mot barnen och handla etiskt.

Snubblade över artikeln nedan och blev jätteförvånad när jag läste detta:

"Något tillstånd från vårdnadshavare för att filma eller fotografera barn i verksamheten behövs inte. Det är personalen själv som ska bedöma hur verksamheten utformas och vilka metoder som ska användas."

Sedan insåg jag att han skrev helt utifrån det juridiska och inte etiska. Bara för att något är juridiskt helt okej så innebär det inte att det är etiskt korrekt. Vad har ni för regler och policy när det gäller fotografering på förskolan?

2017-06-17 23:10

🎈

[Thiah]
2017-06-18 05:43

Här i esbo, finland har i alla fall vår arbetsgivare(kommunen) satt upp riktlinjer för fotograferingen.  Vi har särskilda tillståndslappar t.ex. och på sonens dagis påminner dom om att man inte får fota andra barn än sitt eget i dagliga verksamheten.

Chilinöt
2017-06-18 07:44

Jag har hört lite olika. Det skickas hem lappar där föräldrarna får skriva under om barnen får vara med på bild eller inte. Lite ot dock, jag hörde om ett barn som inte fick bli fotograferad i förskolan, men på föräldrarnas instagram var det både det ena och andra. Jag har ju inte deras version, så det hade säkert en anledning, men man undrar ju.

Något som jag kan tyckas vara osäkert, är att all dokumentation ska hamna på internet nu. Vet inte hur det är i andra kommuner, men det ska inte längre vara i pärmar och så. Vilket jag tycker är jättesynd. Tycker dessutom att dokumentation via datorn är mer känsligt att kunna hamna i fel händer, än att ha i pärmar på förskolan.

[Thiah]
2017-06-18 07:54

Fast om det är föräldrarnas egna instagram har ju de möjligheten att välja bilder på sitt barn.   Förskolan kanske sätter ut sådana bilder föräldrarna inte tycker är okej.

Vår föräldraförening har en skild,stängd facebook grupp där vi sätter ut bilder ganska dagligen.  Få andra bilder sparas eller printas mer. De flesta föräldrarna har gett lov till den gruppen.

Sen angående dokumentation är det et thelt annat ärende. Själv tycker jag att det börjar bli löjligt mycket papper där jag jobbar.

Swadika
2017-06-20 16:26

Vi har ett papper som skickas ut med olika alternativ om barnet får vara med på bild i veckobrevet, på väggarna osv. De kan även välja att barnen inte får vara med på bilder alls. Vilket vi följer av etiska skäl för att de föräldrar som inte vill att barnet ska vara med i veckobrevet ska inte heller behöva vara det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns