Etiketteriktdigitalt-lärande
2/26/17, 9:02 AM

Bästa appar för förskolan

De tio bästa apparna för förskolan och fritidshem enligt skribenten nedan presenteras i artikeln:

"Så vad använder ni ”paddorna” till på er förskoleavdelning eller i ert fritidshem? Används dom till pedagogiska appar som främjar till strävansmålen eller är det faktiskt så att det mestadels är tidsfördriv?

Ofta, när jag kommit till en ny arbetsplats eller VFU har jag startat surfplattorna och funnit spel, spel, spel och än mer spel. Det är inte konstigt att iPads i förskolan får ett dåligt rykte när det faktiskt inte används på ett pedagogiskt sätt. Jag har lite förslag på bra appar som kanske kan hjälpa till i strävan mot att använda plattorna i ett mer pedagogiskt syfte.

Listan är just nu för iOS – iPads men de flesta apparna finns nog till android med.

För dom minsta

Tittut för småbarn – En enkel app som låter barnen få bekanta sig med ljud och bilder föreställande djur, fordon och instrument! Enkel men bra.

Pekbok för småbarn – Också rätt enkel, samma skapare som förra och enkel pekbok med många ljud och väldigt mycket bilder! Ordförråd tränas upp genom att användas och lyssnas på och här får barnet verkligen chansen att göra det!

Babbapp – Behöver jag säga mer än babblarna? Det här är figurer som många av förskolorna redan jobbar med och som barnen känner igen, den kostar 20 kronor, vilket inte är någon större summa i det här sammanhanget.

ABC-raketen – Det här är en app av UR – Sveriges Utbildningsradio. Det är en bra träning inför framtida läsning och skrivande." …..

2/26/17, 9:09 AM

Jag tror att de flesta av dessa appar kostar. Tittut eller liknande kostar iaf 3€ hos oss. De flesta pedagogiska spelen kostar, speciellt om du vill ha dem på svenska. Vår föräldraförening har gett oss pengar att köpa för men alla har inte sådan tur. Scratch jr, bee-bot och räknetornet är dock gratis och bra på iPad. Bee-bot lär barnen programmera (+ lite annat) och räknetornet matte. Pettson och Findus uppfinningar finns som en gratis version också. Där ska barnen lösa olika uppfinningar. Riktigt roligt och tankekrävande.

2/26/17, 9:17 AM

Bra Thiah att du tar upp det. Det har jag inte tänkt på eller kollat upp om apparna han nämner är gratis.

Chilinöt
4/8/17, 2:48 PM

Jag tycker faktiskt att det är lite svårt att finna spel som inte ger något lärande alls för barnen. Jag har gått igenom många spel och visst finns det mycket skräp, men är man med barnen när de sitter med plattan så går det ju faktiskt att utveckla innehållet genom att prata om det. Många appar bjuder även på många diskussioner barnen emellan om de sitter tillsammans.

Så jag tror inte att det är pedagogiken i apparna i sig som saknas, utan delaktigheten av pedagogerna. Av vad jag har sett i alla fall.

4/14/17, 9:33 AM

#3 Håller med dig. Icke pedagogiska appar/spel kan vara pedagogiska om Pedagoger finns med och gör det till något pedagogiskt.