Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Kvalitets- och utvecklingsarbete

Förskolans arbete med jämställdhet

2017-02-26 09:15 #0 av: Loris M

En ny rapport från Skolinspektionen som inte visar någon ljus bild av jämställdheten i förskolan. Skillnader i förskolornas jämställdhetsarbete  är oroande stora mellan olika förskolor, vilket innebär att barnen får olika förutsättningar att utvecklas och lära. Så många som tre av fyra förskolor uppger att de inte har kompetens för att utföra jämställdhetsuppdraget. 

Dessutom visar rapporten att antalet personer som helt saknar utbildning att jobba med barn ökar ständigt. 

"År 2000 låg andelen som saknar utbildning på 2,7 procent, år 2010 på 4,9 procent. I dag är andelen helt outbildade för arbetet med barn 22 procent i kommunal verksamhet och 36 procent i enskild verksamhet."

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-02-26 09:21 #1 av: Loris M

Läget är oroande menar forskare som skrivit en artikeln i SvD efter att Skolinspektionens rapport publicerats. 

"Förskolan har kommit i skymundan vid viktiga satsningar på skola och utbildning. Vi är djupt bekymrade över de många utmaningar förskolan står inför. Situationen är inte acceptabel, skriver forskarna Christian Eidevald och Ingegerd Tallberg Broman.

Förskolan har ett mycket gott anseende bland barn och föräldrar, och har under många år bedömts ha hög kvalitet – i både nationella och internationella kvalitets­index. Den har i mycket framstått som det svenska flaggskeppet bland samhälls­institutioner. 83 procent av barn 1–5 år går i dag i förskolan. Förskolan berör dagligen 500 000 barn och deras föräldrar samt drygt 100 000 anställda.

Varningstecknen kring förskolan är dock många i dag. Lamporna blinkar rött i flera områden, som likvärdighet, kompetens, utbildningsnivå, arbetsmiljö och redovisar en personalsituation med snabbt ökande sjukskrivningstal och rekryteringsproblem."

https://www.svd.se/forskare-forskolan-maste-fa-en-rejal-oversyn/om/debatten-om-forskolan

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-02-26 09:56 #2 av: RobinEH

Så, är problemet fortsatt del outbildad personal eller att det saknas direkt plan för jämställdhetsarbete? 

"...Vid hälften av de granskade förskolorna vägleds inte flickor och pojkar, så att deras möjligheter att pröva olika miljöer och material varieras..."

Finns det forskning som visar att barn måste vägledas till att pröva olika saker för att utvecklas i egen riktning? 

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2017-02-26 12:23 #3 av: Loris M

#2 Som svar på första frågan skulle jag säga både och, eftersom det verkar hänga ihop, något som även forskare i artikeln jag länkat till antyder. För att kunna veta hur jämställdhetsarbete i förskolan ska bedrivas krävs det en utbildning. 

Vad gäller den andra fråga: Ja! Massor. Om du med "egen riktning" menar utvecklas utifrån egna behov, intressen, förutsättningar m.m. och inte utifrån normen och vuxnas förväntningar. Det står ex. i styrdokumenten (som ju bygger på forskning) att barnen inte får påverkas ensidigt och att de ska få möjlighet att uttrycka sig och utveckla sin identitet på många olika sätt. Det kan de inte göra om pedagoger arrangerar verksamheten som inte erbjuder samma möjligheter till pojkar och flickor. 

Sen är det väl också så att de måste vägledas eftersom vi lever i ett samhälle som är fullt med stereotyper och då måste de få hjälp med att sortera och lära sig att de kan och får vara på många olika sätt.  

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-04-08 15:01 #4 av: Chilinöt

Visst är det viktigt med utbildning, men som jag har sett ute i verksamheterna är att ibland så hjälper det inte. Flera utbildade pedagoger tycker jag gör ett ganska dåligt jobb när det gäller jämnställdhet. 

Pedagog: "Så är ju alla män(kommentar om vad ett barn gjorde)...tycker du inte det Stina(barn)?" 

Är ett exempel som jag hörde och blev lite smått chockad över. Så att det till stor del är de outbildades "fel" håller jag nog inte med om. Även utbildade kan ha stora problem att släppa på stereotyper. 

Anmäl
2017-04-14 09:25 #5 av: Loris M

#4 En utbildning är så klart ingen garant för att vara en bra och duktig pedagog. Men den skapar bättre förutsättningar för dig och ökar sannolikheten att du bli en duktig pedagog. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.