Etikettövrigt
2017-03-28 15:21

Hygienrutiner och arbetskläder

Hur funkar det egentligen på förskolor generellt i Sverige? Finns det nån typ av hygienrutiner överhuvudtaget? När jag frågade på vår förskola fick jag inget tydligt svar mer att de har en städerska som skurar golven varje morgon.. Och arbetskläder, tycker det är bedrövligt att ni som jobbar på förskola inte får arbetskläder. Borde väl kunna ha som vården? Ni byter om till dressar på jobbet? Vart kan man vända sig för att trycka på om arbetskläder? Är det kommunen eller förskolechefen? :) Ställer dessa frågor av nyfikenhet i egenskap av förälder som just gällande hygienrutiner vara eller icke vara är lite förvirrad.

2017-03-29 13:18

Håller med om arbetskläder. En del kommuner har satsat på arbetskläder andra inte. det r bäst att vända sig till kommunen (ex. skolchef) för sådana synpunkter för förskolechefer har inte så mycket utrymme i förskolans budget att de kan köpa in arbetskläder.

Vad gäller hygienrutiner, så är jag osäker på hur du menar. Tänker du på rutiner vid mathantering eller vid sjukdom, eller något annat. Det finns rutiner vid utbrott av magsjuka t.ex.

2017-03-29 16:07

1# Tack för tipset! Jag tänker väl främst på generell hygienrutin, vad är det för rutiner vid toalettbesök/blöjbyte? Vid maten osv… jag har lite svårt att förstå hur personalen på förskolan kan få ha smycken (ringar främst då..) långa naglar och nagellack tex. Det är väldigt ohygieniskt med tanke på antalet blöjor på alla barn som byts, för att sen "bara" tvätta av sig/sprita sig och servera mat? Erkänner att jag kanske är arbetsskadad (jobbar i vården) men rent krasst så kan man dra likheter mellan barnomsorg och äldrevård vad gäller byte av inkontinensskydd och mat. Nu gör vårdpersonalen mycket annat som kräver sträng hygien och jag menar INTE att förskolan ska ha lika stränga regler men några basala hygienrutiner borde väl finnas? :)

Sparven88
2017-03-30 06:47

Fast att jag tvättar händer/sprita händer och har handskar på mig vid blöjbyte/toalett-torkning är lika mycket för min egen del som för barnets. Sen tror inte jag att den felande länken med stor smitta ligger i ringar/smycken och långa naglar utan en stor del är att föräldrar skickar sina barn till förskolan i ett halvbra skick (jag säger inte att alla gör det!!). Vi hade för några år sen, en flicka som kom på morgonen och lekte med kompisarna och var glad som vanligt. Sttax innan lunch berättade hon att hennes mamma hade magsjuka och bara kräkte hela tiden. En tid efter det hade vi magsjuka som gick runt på alla våra 5 avdelningar. Vi fick alltså stänga ner en avd. Många barn kommer ned jättesnoriga näsar, och ser allmänt trötta och slöa ut men utan feber och då resonerar nog många att de kan gå till fsk. Återigen vill jag understryka att alla inte gör så, men de finns de som gör det och det räcker för att olika smittor ska vandra fram och tillbaka. Det blir bättre nu när våren kommer och man kan vara ute mer.

2017-03-30 09:13

#3 Fel av mig, givetvis ligger inte allt ansvar på förskolan utan ansvaret ligger till stor del på alla föräldrar också :) Tänkte mer på vad personalen på förskolor har för policy angående hygien om det finns nån?