Etikettvärdegrundsfrågor
4/29/17, 10:06 PM

Motverka rasism i skolan och förskolan

Kurs som sker i samarbete med Skolverket och Forum för levande historia och ges under hösten 2017 på 11 lärosäten.

"Kursen stärker skolans arbete med att motverka och bemöta rasism och främlingsfientlighet genom kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Kursen har en verksamhetsnära uppbyggnad och utgår ifrån skolans demokratifrämjande uppdrag.

Arbete mot rasism och intolerans bör inkludera hela skolan för att nå framgång. Därför riktar sig kursen till många yrkesgrupper inom skolan. Anmälan av tre-sex deltagare görs av rektor eller förskolechef senast den 21 maj.

Deltagarna tar med kunskaper från kursen i arbetet med verksamhetens likabehandlingsplan. Målet är att kursdeltagarna utvecklar kunskaper i att bedriva och utveckla ett långsiktigt systematiskt och lokalt förankrat arbete."

Chilinöt
5/1/17, 9:39 AM

Tycker det låter jätteintressant. Hade nog anmält mig om det inte vore för att jag kommer ha fullt upp med  studier :/ Får hoppas att det blir omtyckta kurser så att de fortsätter. Då kan man ju vara med längre fram istället.