Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Hållbar utveckling

Hållbar utveckling

2017-05-21 09:05 #0 av: Loris M

Hur jobbar ni med hållbar utveckling med barnen och vad tänker ni att begreppet omfattar? Hur definierar ni den?

Det kanske vanligaste sättet att definiera hållbar utveckling är definitionen som skrevs i Bruntlandkommissionens rapport "Vår gemensamma framtid" 1987: 

"Hållbar utveckling är utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov."

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-05-21 18:59 #1 av: Loris M

Många förskolor har fått Skolverkets utmärkelse "Skola för hållbar utveckling". Är din förskola en av dem och hur jobbar ni?

Här står det lite vad som krävs för att få utmärkelsen: https://www.skolverket.se/skolutveckling/miljo-och-halsa/hallbar-utveckling

Anmäl
2017-05-22 05:45 #2 av: Thiah

Det står i vår läroplan att vi ska verka för en hållbar utveckling. Maken som nu studerar har haft det som kriterier i två av sina praktikens examen.

Vi försöker återvinna, pyssla av det som redan finns. Inte i onödan slösa och slänga av varken material eller mat. Lära barnen om kretslopp och natur tycker i alla fall jag ingår.

Sen är det ganska löjligt att min kommun här i Finland är så stolta över att verka för hållbar utveckling men ändå blir det mer och mer pappersarbete som ska göras. Skriver planer och liknande på papper som aldrig någon läser.
Senast förra veckan skulle jag, som förälder, lämna in antalet deltagare till sonens vårfest på ett utprintat papper....

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-05-25 09:26 #3 av: Loris M

#2 Det där känner jag igen. Kommuner vill gärna skylta med att de arbetar för hållbar utveckling, att de är miljömedvetna o.s.v. men att tänka så och visa i handling verkar inte vara lika viktigt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.