Etiketthållbar-utveckling
2017-05-21 09:05

Hållbar utveckling

Hur jobbar ni med hållbar utveckling med barnen och vad tänker ni att begreppet omfattar? Hur definierar ni den?

Det kanske vanligaste sättet att definiera hållbar utveckling är definitionen som skrevs i Bruntlandkommissionens rapport "Vår gemensamma framtid" 1987:

"Hållbar utveckling är utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov."

2017-05-21 18:59

Många förskolor har fått Skolverkets utmärkelse "Skola för hållbar utveckling". Är din förskola en av dem och hur jobbar ni?

Här står det lite vad som krävs för att få utmärkelsen: https://www.skolverket.se/skolutveckling/miljo-och-halsa/hallbar-utveckling

2017-05-22 05:45

Det står i vår läroplan att vi ska verka för en hållbar utveckling. Maken som nu studerar har haft det som kriterier i två av sina praktikens examen. Vi försöker återvinna, pyssla av det som redan finns. Inte i onödan slösa och slänga av varken material eller mat. Lära barnen om kretslopp och natur tycker i alla fall jag ingår. Sen är det ganska löjligt att min kommun här i Finland är så stolta över att verka för hållbar utveckling men ändå blir det mer och mer pappersarbete som ska göras. Skriver planer och liknande på papper som aldrig någon läser. Senast förra veckan skulle jag, som förälder, lämna in antalet deltagare till sonens vårfest på ett utprintat papper….

2017-05-25 09:26

#2 Det där känner jag igen. Kommuner vill gärna skylta med att de arbetar för hållbar utveckling, att de är miljömedvetna o.s.v. men att tänka så och visa i handling verkar inte vara lika viktigt.