Etikettforskning
2017-06-17 19:30

Förskolan är bra för barns hälsa o lärande

Det är Folkhälsoinstitutet som konstaterar det i en litteraturöversikt. Kul att det kommer lite positiva nyheter om förskolan! 👍

De senaste åren  känns det som att det bara skrivits negativa saker, stora barngrupper, utbrända Pedagoger, dåligt med resurser, negativ påverkan på barns anknytning…. o.s.v. Men nu så….. 🙂

"Förskolan är en stor och viktig del av barns tillvaro och uppväxt. Syftet med förskolan är dels att föräldrar ska kunna arbeta, dels att barnen ska få bättre hälsa och livschanser. En viktig del av förskolans arbete är att stödja barnens förmågor till att uppleva, reglera och uttrycka känslor, bilda nära och trygga relationer och utforska sin omvärld – som alla är viktiga aspekter för barns psykiska hälsa och utveckling.

Folkhälsomyndigheten har tillsammans med CES som är verksamma inom Stockholms läns landsting, undersökt hur förskolan påverkar barns psykiska och kognitiva utveckling genom en översyn av aktuell forskning på området. Sammanställningen visar bland annat att förskolan har positiva effekter både på barns psykiska hälsa och på deras senare studieresultat i både språk och matematik. I vuxen ålder har de som gick i förskola högre utbildningsnivå och högre inkomst.

Sammanställningen visar också att personalens kompetensutveckling är viktig för barnens hälsa och utveckling. Personalens grundutbildning är också viktig men här är effekterna små. Förskolans personaltäthet har oklar betydelse eftersom det vetenskapliga underlaget är otillräckligt."

2017-06-19 17:39

"Förskolans personaltäthet har oklar betydelse eftersom det vetenskapliga underlaget är otillräckligt."

Trist att det inte funnits mer underlag för att få fram betydelsen. Tror alla vi som jobbar inom förskolan vet hur viktigt det är att ha en bra personaltäthet. (och gärna under många timmar per dag)

[NeferNefer]
2017-06-19 22:51

Jag håller med Thiah, och jag håller med om att förskolan är bra för barnens hälsa. Jättebra sammanställning! 👍