Etiketterspråkflerspråkighet
2017-06-23 19:01

Språkliga svårigheter? Vänta och se eller agera?

Texten är skriven av en legitimerad logoped och jag tror att ni kommer att känna igen det där med att "vänta och se" och "alla utvecklas olika". Hon skriver hur hon ser på detta och varför är det en mindre bra idé att vänta (om ni är oroliga över barns språkliga utveckling).

"Varje förälder har säkerligen någon gång grubblat på om deras barn utvecklas som det ska. Det kan handla om alltifrån att börja krypa, äta själv, gå, tala, bygga klosstorn eller leka föreställandelek. Man jämför, medvetet eller omedvetet, med andra barn - det är lika svårt att låta bli som att försöka undvika att läsa texten på en stor reklamskylt. Det bara händer.

När ett barn utvecklas långsammare än jämnåriga ligger det såklart nära till hands att undra om något är fel. I många fall kanske man känner på sig att allt egentligen är i sin ordning, och då är det ofta ganska lätt att skaka av sig sådana tankar. Men i andra fall finns den där oron kvar, och kanske blir den större ju längre tiden går.

Många föräldrar till barn som har en sen språkutveckling får höra att de inte ska oroa sig, att alla barn är olika eller att det är bäst att vänta och se. Både en och annan vän eller släkting kanske drar sig till minnes ett barn som var "likadant", som inte sa någonting alls och där det "plötsligt bara lossnade". Du ska se att det säkert växer bort. De här råden kommer säkert i all välmening och i syfte att lugna. Och visst ligger det något i att barn är olika; det finns en mycket bred variation när det gäller tidpunkten vid vilken barn utvecklar såväl motoriska, intellektuella som språkliga förmågor. Det betraktas till exempel som normalt att gå både vid 8 och 18 månader.  På samma sätt kan språkanvändningen vid 18 månaders ålder bestå av 8 ord hos ett barn och 65 ord hos ett annat, trots att bådas ordförråd anses som helt normalt/typiskt för åldern."

[Wijnja]
2017-06-23 19:12

Man kan inte sätta en diagnos på barn man utvecklas tills man är 20 år då kan man sätta en diagnos fick min 2009 va sen när jag va liten då får man oftast fel diagnos

2017-06-23 19:19

#1 Tänker du på diagnosen Språkstörning? Den kan man ställa på barn men problemet med just den typen av diagnos är att den är svår att upptäcka då barn med Språkstörning ofta har andra diagnoser också.

Inte behöver man vänta till barnet/personen är 20 år. Diagnos kan vara bra för att sätta in rätt stöd från början.

2017-06-23 19:59

Här i min kommun (södra finland) är det nuförtiden så att man knappt gör något åt talstörningar förrän  4-6 års ålder.  Man menar väl att språket ska hinna mogna trots att vi som Pedagoger ber föräldrarna söka hjälp.

Tyvärr tror jag det till stor del har att göra med att det finns få talteurapeuter och lite pengar. Man får vara glad över att man har en frisk unge, tyvärr.