Etikettyrkesprofession
7/4/17, 10:39 AM

Sex kurser du inte läste på Lärarhögskolan

Ibland kan man känna sig frustrerad som lärare och ibland kan man bara gilla läget och skratta åt alla bekymmer. 😃

"Informationsteknik 7,5 p

Viktig kurs för it-ingenjörer, datorutvecklare och lärare. Du lär dig att handskas med all form av teknisk utrustning inklusive sumpfyllda kaffeautomater och kärringknutar på laddsladdar. Kursen innehåller även andningsövningar som sänker ditt blodtryck vid eventuella datorhaverier. Efter genomgången kurs skall deltagarna bl.a. kunna jaga ifatt ett borttappat nätverk, kallstarta en 25 år gammal kopieringsmaskin samt programmera om kommunens digitala bedömningsstöd varje gång du ska bedöma en elev.

Ledarskap och konflikthantering 15 p
Yrket ställer stora krav på ledarskap. 30 elever, 60 föräldrar och 1 skolinspektion ska var nöjda och få sina viljor igenom. I kursen får du lära dig hur du pekar med hela armen i smyg utan att kränka någon. Vidare får du djupa kunskaper i hur du ordnar en kö med en grupp elever som alla tror att de står först. 7,5 poäng består av avancerad konflikthantering där du får lära dig att medla mellan lättkränkta vinnarskallar som vägra släppa en millimeter av sin bänkyta till sin kamrat. Efter genomgången kurs är du licensierad fredsmäklare med lämpliga kvalifikationer för utlandstjänstgöring.

Självförsvarskurs, grundkurs 7,5 p
Sannolikheten att du som from pedagog stöter på våld och hot när du utför dina lärargärningar är stor. I denna kurs får du praktisera flertalet asiatiska kampsporter. Du får lära dig hur du använder din kropp som sköld när elever brukar våld. I kursen ingår 2 poäng juridik där du får lära dig att agera vid våldssituationer utan att bli anmäld till skolinspektionen. Grundkursen ger behörighet till grundkurs 2 som är förlagd vid ett jägarregemente.

Basmedicinsk kurs 15 p

Kursen läser du tillsammans med blivande farmaceuter. Du kommer att få kunskaper inom området medicin med fokus på snabbverkande värktabletter. I kursen ingår även analys av sömntabletter och blodtryckssänkande samt genomgång av hela forskningsfältet vad gäller magsårsmedicin. Kursen ger inte behörighet att skriva ut egna mediciner men den ger dig kontakter inom apotekbranschen vilket är ännu bättre."

7/4/17, 10:43 AM

Och ett annat blogginlägg om varför lärare bör sluta gnälla:

"Dålig löneutveckling

Ja ni har lön. Vad är problemet? Slutar du att peta dig i naveln om dagarna och börjar anstränga dig har du goda möjligheter till en anständig lön på gränsen till riktigt hygglig. Nä, alla kan inte få högre lön. Hur skulle det se ut om alla offentligt anställda slutade leverera välfärd till kraftigt rabatterade priser? Nä, lite samhällsansvar får minsann även lärarna ta. Gnäll bygger ingen välfärd.

Sjukskrivningar
Naturligt urval för den som är klarsynt. De som inte pallar trycker försvinner och kvar står de stresståliga som klarar av att bära välfärden på sina axlar. Att lärare som är hemma så fort de får lite huvudvärk inte begriper detta är trist. Hade de istället tagit sig samman och tagit en Treo hade vi sluppit alla stresshanteringskurser. Nä, upp och hoppa, och släpp snuttefilten. Att gå till jobbet är den bästa medicinen. Gnäll gör ingen frisk.

Dåliga lokaler
Nä, vi är inte jordbruksverket. Hönor, nöt och svin har minimiytor att förhålla sig till, inte barn. Barn är små och får plats i små klassrum. Mögel, dålig ventilation och mörka korridorer härdar den annars så förtappade och bortskämda ungdomen. Så länge vi inte har jordtrampat golv, vasstak, hål i golvet på toaletterna får ska vi nog vara glada. Ta med en pensel och en färgburk på jobbet om det nu är så dåliga lokaler. Det ger mycket bättre effekt än en massa gnäll.

Lärarbrist

Det finns ingen lärarbrist så länge vi har arbetslös ungdom och människor i fas-3-jobb. Det finns gott om lämpliga personer att sätta in och de luckor som inte tillsätts ger eleverna en god möjlighet till att utveckla eget ansvar. Inget att gnälla över."

Magi-cat
7/5/17, 8:22 AM

#0 😂

Tack för ett gott skratt! (Med stänk av allvar…🙂)

Var anmäler man sig? 😃

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]