Etikettyrkesprofession
7/25/17, 7:24 PM

Fler antagna till lärarutbildningar

"Antalet antagna till höstens lärarutbildningar har ökat jämfört med förra året. Totalt har 15 procent fler antagits till grundlärarutbildningen.

– Det är jättebra, säger högskoleministern Helene Hellmark Knutsson. /…/

Samtidigt visar antagningsstatistiken att antalet sökande har gått ner jämfört med i fjol. Totalt handlar det om 1,3 procent färre sökande. Det beror till stor del på att arbetsmarknadsläget är så pass gynnsamt i dag, tror Torbjörn Lindqvist. Många väljer att arbeta istället för att studera.

– Det gäller framförallt unga, som kanske väntar med att påbörja högskolestudier och gör något annat ett tag innan de börjar studera, säger han.

Den största ökningen syns på lärarutbildningarna. Antalet antagna till grundlärarutbildningen har ökat med nästan 700 personer jämfört med i fjol, vilket innebär en ökning med 15 procent. Lärarutbildningarna har byggts ut med fler platser de senare åren just för att möta den stora lärarbristen, säger högskoleministern Helene Hellmark Knutsson.

– Det är bra att det finns ett tillräckligt stort söktryck för att kunna anta fler studenter på lärarutbildningen.

Hon gläds över den markanta ökningen av antalet antagna, men säger samtidigt att det inte räcker långt för möta behoven som finns.

– Nej, vi är mitt inne i en stor lärarbrist och det tre till fem år att utbilda en ny lärare. Men det är en väldigt viktig pusselbit i det här arbetet för att komma till rätta med den stora lärarbristen, säger högskoleminister Helene Hellmark Knutsson."

7/25/17, 7:28 PM

En nackdel med fler antagna och färre sökande är att studenter med dåliga betyg kan komma in. Vilket i sin tur ofta leder till många avhopp.

"– Det är inte oproblematiskt med en utökning av lärarutbildningen. Det är rimligt att tro att avhoppen kan öka. Men samtidigt vore det konstigt att inte bygga ut, med tanke på det skriande behovet av lärare, säger Anders J Persson, vice ordförande i Lärarutbildningskonventet och akademisk ledare för lärarutbildningen vid Södertörns högskola.

Han understryker att även om det inte är jättesvårt att komma in på lärarutbildningar måste de sökande uppfylla behörighetskraven för att komma ifråga.

– Och min uppfattning är att lärosätena klarar väl av att hålla en god kvalitet i utbildningarna."