Etikettgenus
7/25/17, 7:55 PM

Tycker du att det här är diskriminering?

I det omtalade fallet på Al-Azharskolan där flickor och pojkar deltar i könsuppdelad idrott slår DO fast att det kan leda till diskriminering. Däremot menar DO att de lika omtalade skolbussar där pojkar och flickor fick sitta avskilda, inte kan betraktas som diskriminering. Vad tycker du om DO-s beslut? Är det diskriminering?

Här kan du läsa mer om om beslutet och händelserna på skolan.

7/25/17, 8:32 PM

Tyvärr är artikeln bakom betalning så kan inte läsa just den artikeln.

Men det jag har läst om det så gjorde jag direkt antagandet att det är diskriminering. Vet inte hur man får det annorlunda när flickor ska sättas längst bak i bussen och pojkarna fram.

7/25/17, 8:41 PM

#1 Jag kan inte heller förstå varför de gör skillnad. Tydligen har skolan sagt att barnen numera sitter blandat och då är et väl okej.  😮

Jag tror att man kan läsa max fem artiklar i månaden på DN innan de låser det. För mig är den öppen och  så här står det bl.a.:

"– Utifrån vad skolan har svarat att de har gjort i det specifika fallet kan vi inte säga att det är en överträdelse av diskrimineringslagen, säger DO:s pressansvariga Clas Lundstedt till Siren.

Förra året skapade den muslimska friskolan Al-Azharskolan i Vällingby i västra Stockholm rubriker när det visade sig att den hade könsuppdelade gymnastiklektioner. I våras avslöjade TV4:s "Kalla fakta" att skolans personal även delade upp eleverna på deras skolbuss: flickorna fick gå in genom skolbussens bakre dörrar medan pojkarna fick gå in där fram.

Kritiken mot skolan blev kraftig och DO inledde en granskning.

– Vi inledde tillsynen dels utifrån vad vi fick kännedom via nyhetsrapporteringen, och dels utifrån att det kom in totalt fem anmälningar. När vi gör det är det första som sker att vi begär in ett yttrande där vi ställer ett antal frågor som skolan får tillfälle att svara på, säger Clas Lundstedt till Siren.

DO konstaterar att Al-Azharskolans systematiska könsuppdelning under idrottslektionerna ”riskerar att leda till att en eller flera elever utsätts för diskriminering som har samband med kön och könsöverskridande identitet eller uttryck”. Skolan uppfyller därför inte lagkraven när det gäller det aktiva arbetet för att motverka diskriminering, enligt beslutet.

Däremot har skolan inte agerat diskriminerande vad gäller skolbussen. Där har man svarat att eleverna numera sitter blandat.Efter att skolan svarat gjordes inga ytterligare utredningsåtgärder. Men DO skriver att de kommer att följa upp skolans arbete med aktiva åtgärder för att förhindra könsdiskriminering.

Moderaternas talesperson Elisabeth Svantesson i arbetsmarknads-, integrations- och jämställdhetsfrågor har reagerat på DO:s beslut.– DO har kommit fram till ett märkligt beslut, i Sverige delar vi inte upp människor efter kön på bussar och det här är ett tydligt fall av både segregation och diskriminering, säger hon."

7/25/17, 8:45 PM

Anågende artikeln så läser jag så sällan DN att jag har svårt att se att jag skulle kommit upp i det. Men läst andra artiklar om samma ärende så har en hum om vad som sker.

Och det är ju lustigt att det ens får förekomma från första början.  Att de fixat det nu, för stunden(?) hjälper ju inte för det har ju redan skett. Och då tycker jag att det speglar ett synsätt hos skolan som jag inte gillar.

DO har nog varit lite felvända här.