Annons:
Etikettsamhällsdebatt
Läst 1080 ggr
MelodyX
7/29/17, 10:23 AM

Stimulera barn pedagogiskt att vilja läsa och skri

Hur jobbar ni för att få upp intresset för barns läsande och skrivande? Kanske framförallt läsande av böcker? Högläsning förstår jag, men mer? Hur jobbar ni pedagogiskt med att barn med annat moderspråk ska få upp intresset för litteratur? Barn med läs och skrivsvårigheter (för högre årskurser då).

Annons:
Loris M
7/29/17, 12:13 PM
#1

Det mest effektiva sättet är kanske språklekar. Om du googlar på "språklekar" så kommer det fram en massa olika och bra sidor med konkreta förslag på språklekar. Läsning ska framförallt vara lustfylld och därför är språklekar ett bra sätt. 

Det finns något som heter Bornholmsmodellen som många förskolor och skolor använder sig av för att uppmuntra till lärande och skrivande. det är alltså ett färdigt material (som finns att låna på biblioteket) om hur man steg för steg arbetar med ett schema med språklekar/aktiviteter för varje dag. I förskolan används det mest för fem-sexåringar. 

Sedan tänker jag för att barn ska intressera sig för läsning och skrivning så behöver de förstå hur ord är uppbyggda och att de består av bokstäver. Du kan exempelvis skriva skriva barnets namn och namn på andra i familjer, klippa ut bokstäver och uppmuntra barnet att pussla ihop namnen. Det beror ju så klart på hur gammalt barnet är. Sen beror det också på om du frågar som förälder eller som pedagog. På förskolan där man har hela barngruppen arbetar man på ett annat sätt. Som förälder tänker jag också att du kan klistra lappar med namn på diverse saker som ni har hemma för att uppmärksamma att det är ord. Ex. låda, skåp, byrå, säng, bord, hylla, blommor… och sedan kan du då och då samtala med barnet när ni är i ex. köket och fråga om det finns något annat i köket som börjar på samma bokstav som låda, eller be barnet att hitta två saker till som börjar på bokstaven S o.s.v. Om barnet är flerspråkigt så kan du skriva lappar på alla barns språk. 

Om barnet håller på att lära sig ett nytt språk då är det viktigt att förstärka sagor, berättelser, rim och ramsor med bilder. Så inte sagan blir alldeles för obegriplig. Rim och ramsor är också ett bra sätt att uppmuntra läsande och skrivande. 

Generellt tänker jag att böcker måste vara intressanta och för barnet, att det är något som du vet skulle intressera barnet samt att det finns många bilder. 

Det finns en bra sida Only for heroes, som vänder sig till både föräldrar och Pedagoger och som handlar just om hur man ska arbeta för att väcka lusten att lära när det gäller barn i svårigheter (språkstörning, dyslexi m.m.) utifrån barnens egna förutsättningar. De säljer material men har även mycket material, forskning, tips, artiklar…. som är gratis. 

https://onlyforheroes.se/om-oss.html?submenu_id=-1

Veli Tuomela är en forskare som arbetat mycket praktiknära och hjälpt många förskolor att utveckla ett språkutvecklande arbetssätt, framförallt är han intresserad av förskolor med många flerspråkiga barn. Det finns många tidningsartiklar som handlar om det.

Anonymos
8/9/17, 8:54 AM
#2

På avdelningen jag arbetade på i våras åkte vi i mindre barngrupper till biblioteket varje månad för att låna böcker till avdelningen. Då fick barnen också chans till att välja böcker som de själva var intresserade av. 

Vi arbetade också som så att varje barn fick en dag var ta med en s.k "bokpåse" hem för att dagen därpå ta med sin favoritbok. De fick möjlighet att berätta för hela barngruppen sen om boken och så läste vi Pedagoger boken för alla barnen. Minns att de flesta barnen gillade den idéen!

Vi har också använt böcker vid vila efter maten, så väl vanliga böcker som ljudböcker. Och innan maten har hela barngruppen fått varva ner genom att ta varsin bok och tittat igenom.

/Anonymos

Upp till toppen
Annons: