Annons:
Etikettinfo-från-admin
Läst 1613 ggr
Loris M
7/29/17, 9:30 PM

Sajtvärden informerar

Hej alla medlemmar! 🙂

Som ni kanske märkt är sajten inte så aktiv. Jag har haft det tufft privat och inte haft tid och ork att engagera mig i sajten och har även varit frånvarande en del de senaste månaderna. Det är också så att sajten startades för två år sedan och den har egentligen aldrig varit speciellt aktiv. Jag har kämpat med att öka aktiviteten och att väcka ert intresse, haft tävlingar med fina och dyra priser, frågesport, skrivit artiklar, försökt att skriva minst två nya inlägg varje dag…. o.s.v. men ingenting har fungerat. Det finns max fem-sex personer som skriver något här lite då och då men ni andra är helt tysta. Jag vet inte vad det beror på och vad jag gör för fel, men nu efter två år ger jag upp helt enkelt. 

Jag beklagar mig inte, jag uppmanar er inte att vara mer aktiva utan bara konstaterar att det är som det är och att  jag någonstans måste acceptera och gilla läget. Jag kan dock fortfarande inte förstå hur sajten kan vara ointressant för er som jobbar på förskolan. Det är få yrken som är så omväxlande och där ni jobbar så nära kollegor, barn och föräldrar. Det händer saker precis hela tiden, dilemman uppstår, funderingar, direktiv ändras, läroplanen ändras… ändå vill ni inte skriva om det. 

Jag vill informera er om att sajten kommer att finnas kvar men jag kommer inte att skriva några fler artiklar eller ha som mål att skriva flera inlägg i veckan som hittills. Jag tittar in, skriver något ibland och besvarar era eventuella inlägg. Mer än så kommer jag inte att göra. 

Jag hoppas förstås att ni kommer att skriva här inne och att ni känner att det finns sådant som ni vill diskutera. Hoppas också att ni har förståelse för att jag nu väljer att göra så här. Jag önskar er allt gott och hoppas att vi ses på andra sajter om inte här. 🌺

Annons:
Magi-cat
7/29/17, 9:43 PM
#1

😢

Det här är en av de allra proffsigaste och finaste sajterna på iFokus, med enormt välskrivna artiklar och en otrolig bredd bland trådarna med både svåra ämnen och lättsammare inslag.

Du ska INTE känna att du gör något fel, för så är det inte! Du kan helt enkelt inte göra något mer eller något bättre! 

Vad den låga aktiviteten beror på vet jag inte, men har ställt mig själv samma fråga många gånger när det känts lite som att prata i ett tomt rum (på mina sajter). Aktiviteten verkar ha minskat över lag.

Jag har själv läst här inne med intresse och nöje, men inte deltagit så mycket, eftersom jag inte arbetar inom förskolan.

Tack för att du startat  och drivit den här fina och viktiga sajten (för vad kan vara mer angeläget än barn och deras utveckling?) och vi hoppas förstås på en fortsättning.

Kram!🤗❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
7/29/17, 9:49 PM
#2

Tack finaste Magi-cat! Dina ord värmer!  🤗❤️

Ja, jag känner att jag gjort vad jag kunnat och nu får tiden utvisa om sajten behövs eller inte. Kanske kan jag återfinna glädjen i att vara mer aktiv själv framöver men just nu ser jag ingen vits med det faktiskt.

tlover
7/30/17, 11:09 PM
#3

Vad jag förstår så är vissa sajter sajter så att en stor andel läser men inte så många skriver.

Jag har tagit upp ämnet om min sajt te också, där är det ju mest jag själv som pratar med mig själv. Särskilt när det gäller artiklar, ibland när jag arbetat med en artikel i en vecka el så för att få den välskriven så får man inte ens ett "bra inlägg".
Men då jag tog upp det så svarade en hel del att dom läser det mesta det är bara väldigt sällan dom skriver.

Det är nog enklare att ha mycket diskussion på ämnen där det är fler menings skiljaktigheter, håller man med någon är det nog oftare att man klickar på "bra inlägg" eller liknande

Själv är jag ju inte förskolelärare men denna sajt har hjälpt mig endel som förstagångsförälder 🌺

l'm back

Loris M
7/30/17, 11:17 PM
#4

#3 Roligt att höra, tack! 🌺

Ja, det är som du skriver. Många läser men ingen i princip skriver. Jag tror att din sajt och denna har det gemensamt. Men även att du precis som jag verkligen är super intresserad av ditt ämne och lägger ner mycket tid sajten. När man inte får respons blir man så klart frustrerad. Men också besviken att inte ha någon att diskutera med.

tlover
7/30/17, 11:21 PM
#5

#4 Jo jag känner mig nästan mer ensam som "tenörd" nu än innan jag hittade te ifokus

l'm back

Niklas
7/31/17, 7:48 AM
#6

Jag läser allt som skrivs här. Det är en av de sajter jag prenumererar på. Jag tycker den är jätteintressant och har vid ett flertal tillfällen tipsat folk omkring mig om sajten. Det är dock sällan jag skriver något. Som Magi-cat skriver är det en av de proffsigaste sajterna som finns. För mig är den som ett månadsmagasin som jag läser för att lära mig saker och njuta av välskrivna artiklar, men jag är inte i branschen och har därför sällan något eget att komma med. Du har min fulla förståelse för att det känns motigt att lägga ner så mycket arbete när återkopplingen är så sparsam. Du ska dock veta att jag är väldigt imponerad av det du har gjort.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Loris M
7/31/17, 9:22 AM
#7

Tack så hemskt mycket Niklas! 🌺

Det betyder enormt mycket att få höra din och andras åsikter i tråden och det motiverar så klart att så småningom fortsätta skriva. Just nu känns det motigt som sagt, men jag har förstått att många läser. Det är roligt, men frustrerande. Jag vill ju kunna diskutera och utbyta tankar med andra för att på så sätt få något tillbaka. 

Tack än en gång för din respons! Nu har du gjort min dag. 🙂

[NeferNefer]
7/31/17, 12:00 PM
#8

Jag håller med övriga kloka i tråden och har egentligen inget att tillföra 🌺

Niklas
7/31/17, 6:54 PM
#9

Ett tips till alla som läser här är att dela med er på exempelvis Facebook eller Twitter när ni löser något intressant. Säkert finns det många andra som har mer att tillföra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
8/5/17, 12:58 AM
#10

Loris M Du hade förut en undersökning där du efterlyste förskolepedagoger och undrade varför de heller pratade om djur än barn. 

Nu ska jag inte säga att du har hela svaret där, men större delen av svaret finns där på olika sätt. 

Börja med att säga att jag vet att det inte gäller alla, men det gäller för de flesta.

Oavsett yrke, när man lämnar arbetsplatsen så lämnar man jobbet bakom sig för dan. Man kan fundera över det som varit på vägen hem, men väl hemma så börjar fritiden. 
Man umgås med familjen, släkt eller vänner. Sen så använder man tiden till sina intressen, hobbies och nöjen. Det gäller de flesta.

Som det är på vissa arbetsplatser (oavsett yrke) så fattas det personal så när man slutar för dagen är man rätt slut så även om man var intresserad av att diskutera sitt jobb på fritiden så orkar man inte utan vill då bara diskutera/göra sånt som hör fritiden till.

Sen var det lite lustigt för mig att läsa det du skrev om djur. Och det för att de sajter du gjorde reklam på för din nya sajt. Jag kom bara ihåg att du gjorde reklam inne på barn, men sökte på iFokus och hittade att du gjort reklam för sajten på runt 15 sajter (Möjligt att jag missade när jag sökte, men jag hittade bara som sagt ca 15 st. ifokus har ca 400 idag) så det var väldigt få sajter du gjorde reklam på och av de sajter du la ut reklam på så var det några som har låg aktivitet så du nådde inte många medlemmar. Djursajterna är de sajter som har hög aktivitet och dom missade du nästan helt. 

Det finns en lista inne på värdsajten (eller har åtminstone funnits förut) där det står vilka sajter som tillåter reklam för nylanserade sajter. Och vad jag kan se så har du inte använt dig av den för då borde du ha gjort reklam på många andra sajter.  

Nu gäller den listan för sajter som läggs ut nya så du kan inte gå efter den idag, men du kan skriva pm till värdar på olika sajter och fråga om du får lägga ut reklam för din sajt. För det är ju sajter där det faktiskt finns aktivitet av vanliga medlemmar man bör lägga ut reklam på i första hand.

Dom flesta skiljer på arbete och fritid, så på fritiden vill man inte diskutera sånt som rör jobbet. Enda gången jag ser nån ta upp om sitt jobb är om det är nåt som dom retar sig på.

.

annia1
8/5/17, 12:59 AM
#11

tlover din sajt är det lite annorlunda. Nu kan jag komma ihåg fel, men vad jag kommer ihåg så hade ansvariga övergett sajten så den hade varit i princip död under en längre tid när du tog över den. Och det är svårt att få igång en sajt där ansvariga lämnat den för ansvariga är de som är viktigast på sajten. Försvinner dom så försvinner medlemmarna och det är svårt att få tillbaka medlemmar. 

När ansvariga överger sajten så är det det mest effektiva sättet att ta död på en sajt.  För ansvariga bör ju rimligen vara de/n som har störst intresse av sajten och finns inte ansvariga kvar så försvinner medlemmarna. Finns några undantag och det är några av djursajterna, de klarar sig rätt bra utan ansvariga, men inte de andra. Jag har sett åtskilliga sajter dö på grund av att ansvariga försvunnit. Och ja det är på grund av att dom försvunnit som sajter dött.

Tipset till dig är väl om du ska ta och prata med värdarna på de andra sajterna som har med mat att göra om du kan göra reklam för din sajt igen. Ev kanske höra med andra värdar än bara dom.

Magi-Cat nu har jag inte läst inne på dina sajter på ett tag så vet inte om du menar alla dina sajter eller om det är nån specifik. Men den senaste som las ut, kulturtant, jag kan inte komma ihåg att jag såg dig göra reklam för den, mer än ev inne på bokcirkel. Så att den inte kommer igång är inte konstigt, medlemmar vet inte om den.

Så blir väl samma tips till dig att prata med olika värdar om du får göra reklam för din sajt.

***
Men annars generellt sett så är det också så att aktiviteten på iFokus överlag gått ner.

.

tlover
8/5/17, 8:55 AM
#12

#11 Nej, jag blev Medarbetare på sajten en månad innan jag tog över den av befintlig Sajtvärd.

På te iFokus så tror ja snarare att problemet är att även om många dricker te så är det få som vill diskutera det. Ännu färre som vill diskutera det på samma nivå som jag. 

Reklam gör jag dessutom då och då på andra sajter, särskilt i samband med tävlingar. Hur många sajter och vilka beror på dagsformen

l'm back

Loris M
8/5/17, 11:29 AM
#13

Annia1,

Tack för dina kommentarer och för att du försöker hjälpa mig att förstå. Det är möjligt att ingen vill prata om sitt jobb efter arbetstiden men det är inte min erfarenhet, speciellt när det gäller förskolepedagoger. När jag jobbade på förskolan var det alltid en fråga om när vi ska hinna diskutera pedagogiska tider och ofta fick vi strida för planeringstid. Sedan på kvällen när allt med familjen var avklarat, middag, läxor m.m. så satte jag mig ofta och faktiskt letade efter nyheter, artiklar, forskning…. jag ville ju veta vad som händer och  känna mig uppdaterad för att kunna göra ett bättre jobb.

Det är nog inte speciellt unikt för mig. Tittar man på Facebook-gruppen som vänder sig till förskolan så är den oerhört aktiv. De i admin har fullt upp hela tiden och är väldigt restriktiva just för att det skrivs så väldigt mycket och många gånger inte om pedagogiska frågor utan om sådant som väcker funderingar i mötet med barn/föräldrar och som lätt kan leda till moraliserande. Men annars skriver de mycket om sitt jobb, vad de gjort under dagen, tipsar varandra om litteratur m.m. så visst finns det många som vill diskutera förskolan även efter arbetstid, men då finns tydligen inte här.

Vad gäller reklam, så tror inte jag att det hänger på det. Som sagt, jag har varit aktiv under de här två åren som sajten funnits och skrivit minst två-tre inlägg varje dag. Då syns det ju i nya inlägg och jag har dessutom tänkt på att fördela inläggen över dagen och tänkt på under vilka tider (när det är mest aktiv på Ifokus) på dygnet jag publicerar. Så jag tror inte att det finns så många som inte känner till sajten.

Jag tänker inte göra några fler försök med reklam, det behövs inte och det hjälper tydligen inte. Utan jag får fundera hur jag ska utforma sajten så att den passar de som läser men inte skriver. Vända mig kanske till föräldrar i första hand? Jag vet inte men det här fungerar inte. Jag får helt enkelt acceptera det.

Annons:
tlover
8/5/17, 12:46 PM
#14

#13 Jag tror också att synlighet bland "nya inlägg" väger tyngre än att göra reklam även på de mest aktiva sajterna 🙂
Jag önskar att jag var så bra på det som du är.

Att rikta sig mer till föräldrar kanske är något, det är ju uppenbarligen fler föräldrar som läser här

l'm back

tarantass
8/5/17, 1:17 PM
#15

Jag är inte så aktiv på iFokus överhuvudtaget. Det går också i perioder, liksom de sidor jag besöker och om jag skriver något eller bara läser. Och tyvärr, beträffande återkoppling, måste det få vara så. Men jag håller med de andra om att det här är en av de absolut bästa sidorna och du, Loris, en av de intressantaste skribenterna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
8/5/17, 1:23 PM
#16

#15 Åh, tack! 😊🙂

annia1
8/5/17, 3:46 PM
#17

Jo då det finns även förskolepersonal här och jag vet själv om flera stycken. Några är färdiga och arbetar och några är under utbildning. Det som är gemensamt för de flesta är att de att har djur och inte alla men några av dom brukar skriva inne på djursajterna. Sen om de skulle vilja diskutera jobbet kan jag ju inte säga.

När det gäller det där med nya inlägg. Det är tveeggat om man vill luta sig mot den för att få medlemmar. För det syns tre stycken. Sen finns det en länk under så man kan visa fler. Jag tror inte så många använder länken, så det de ser är de tre som ligger där. Och tidvis så skrivs det många nya inlägg så de som ligger där försvinner snabbt. Och de försvinner snabbt även om man använder sig av länken visa fler.

Sen finns det en annan faktor som gör att många inte ens ser nya inlägg och det är att fler och fler använder mobiler och då mobilversionen, så de ser överhuvudtaget inte den funktionen. Så ju fler som använder mobilversionen desto mindre värd är nya inläggs funktionen.

Så vill man använda sig av den så kanske bättre att lägga ut nya trådar när det är lite mindre aktivitet på iFokus.

Och bara de minuter det tagit mig att skriva detta inlägg så har det puttats ner.

.

Upp till toppen
Annons: