Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Lek och lärande

Matematikträdgård

2017-08-01 06:49 #0 av: NeferNefer

Tekniska museet i Stockholm håller på att bygga en matematikträdgård. Den ska vara öppen för allmänheten och pedagogiskt mattematerial kommer att kunna erbjudas till låg- och mellanstadieklasser. Trädgården öppnar i september. Jag tänker gå dit med mina egna barn (i förskoleålder), och jag återkommer gärna med mina intryck och bilder ifall det finns intresse? Kanske det finns några inspirerande idéer som går att använda på förskolor också (eller hemma!). 

https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/vi-bygger-en-matematiktradgard/

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-08-01 07:05 #1 av: Magi-cat

Oj, så bra!!! Tummen upp

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-08-01 07:18 #2 av: NeferNefer

Ja, det här har jag sett fram emot i över ett år nu Skrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-08-01 10:45 #3 av: Loris M

Absolut Nefer!! Återkom gärna med intryck och bilder för det kan ju som du skriver inspirera. Blomma

Jag har helt glömt bort att de håller på att bygga den här trädgården. Tycker att det är en lysande idé speciellt med tanke på att många barn har matematikångest. Matematiken kan vara rolig och det vet ju och tycker förskolebarn. Men i skolan där undervisningen är mera inramad tar det död på glädjen känns det som. Det verkar som att trädgården är anpassad även för lite äldre barn (låg- och mellanstadiet). Kul!

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-08-01 16:00 #4 av: Thiah

Visa gärna upp tips, speciellt om det är sådant man kanske kan göra själv på egen förskolegård. :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-08-01 17:07 #5 av: NeferNefer

Vad trevligt, då återkommer jag efter vårt besök där och visar lite bilder och berättar om mina intryck. Tummen uppMen ni får beväpna er med tålamod, för det öppnar inte förrän i september och jag vet inte när vi får tillfälle att åka dit.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.