Etikettforskning
2017-08-03 10:42

Förskolebarns förutbestämda liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En dokumentär  från Vetenskapens värld som handlar om en unik studie där forskare följt 1000 personer i 40 år och detaljstuderat deras liv för att försöka förstå vad det är som gör att vissa hamnar snett. Deras resultat är otroligt intressanta.

"Ditt förutbestämda liv. Redan i förskolan sticker de som sedan ska bli våldsbrottslingar ut. I tonåren kan forskare identifiera andra som senare kommer att bli grovt kriminella. Men ny forskning visar att de här individerna i riskzonen kan fås att välja en annan väg med tidiga åtgärder."

Det har alltid tvistats om arv eller miljö, men det behöver man inte göra längre menade forskarna som ingår i projektet. En av dem säger metaforiskt:

"Naturen sår fröet och sen tillkommer miljön i form av sol och vatten. Hur växten utvecklas beror inte bara på fröets gener utan även den miljön som plantan växer upp i.  "

Det här innebär ju förstås att förskolepedagoger kan göra skillnad och förbättra oddsen för barn som riskerar en brottslig tillvaro. Hur ser du på det?

[NeferNefer]
2017-08-03 11:14

Om det verkligen är sant att det redan i förskolan går att avgöra så borde det ju sättas in alla möjliga resurser för att hjälpa de här barnen, så de kan få ett bra liv. Allt annat är ju vansinne!

Över lag borde mer resurser sättas in för barnen, på förskolor, i skolor och på fritidsaktiviteter och i barnhälsovården. En tryggare uppväxt för alla. ❤️

Magi-cat
2017-08-04 10:42

Jag tror detta bekräftar tidigare studier där resultatet går i samma riktning.
Förskolan kan verkligen göra skillnad vilket innebär en gigantisk vinst för alla!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen