Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2017-08-16 23:18

Kräv inte av barnen redovisning av sommarlovet!

Tycker att det är viktigt att påminnas om oavsett om ni jobbar i skolan, förskolan eller fritidshem.

"Tror det är fjärde året i rad jag påminner Skolsverige om detta. Och även om det just nu varit många stormar kring Läxdebatten så vill jag ändå lyfta denna tanke. Jag har sett hur denna fråga seglat upp på sociala medier i olika sammanhang denna vecka. Hur mina tidigare inlägg och en massa andras på området delats. Vill också dela Petra Krantz Lindgrens inlägg på samma tema. Kravet på redovisning av sommarlovet.

Jag vet att åsikterna går i sär. Men för mig är det viktigt. Och jag kommer fortsätta att påminna så länge föräldrar och ungdomar skriver till mig och berättar om att de fortfarande får uppgiften. Kanske är detta sista året. Och jag vill återigen poängtera, detta handlar INTE om att varken kritisera, smutskasta eller dissa våra underbara lärare. Icke sa nicke! Detta handlar om att vi ständigt måste vara nyfikna på att utvärdera oss själva och vårt sätt att agera. Att vara nyfikna. Jag säger inte att jag har rätt. Och det är inte det som är syftet. Utan snarare lyfta en tanke och tillsammans utforska den.

Jag vill bara påminna om att för många barn är inte sommarlovet kul, avkopplande, spännande, upplevelserikt, glass, bad och resor. Många barn sjunger ”Du blomstertid nu kommer” med darr på rösten just av den anledningen att sommarlovet faktiskt ska äga rum. För många barn är det en lättnad att äntligen få komma tillbaka till skolan.

Jag vet att många menar på att lycka inte alltid handlar om resor, dyra äventyr, prylar….och jag instämmer. Men att kräva att barn ska behöva inför klassen och lärare berätta om sina upplevelser tycker jag är ett slags övertramp när det gäller rätten till privatliv och integritet. Jag har aldrig varit med om liknande uppgift på något av de jobb jag har haft som vuxen.

– Hej och välkomna efter semestrarna. Ledningen har i år beslutat att alla anställda ska redovisa sina privata semestrar inför varandra. Detta ska ske i skrift och gärna med en egenskapad illustration. I FÄRG!"

2017-08-20 12:09

Redovisning av sommarlovet/semestern har vi på jobbet också när jag tänker efter. Personligen ogillar jag verkligen frasen "Har du haft en bra sommar?" som jag får besvara hur många gånger som helst de första veckorna när jag är tillbaka från semestern. Och sen ska man berätta var man varit och helst ska man ha åkt någonstans (gärna utomlands). Om inte får man förklara varför man tycker att det är roligt att bara vara och stanna hemma.

Och sen är det faktiskt så att varje semester är inte en bra semester när det händer diverse saker i livet och då är det inte roligt att få frågan.

Chilinöt
2017-08-25 09:17

Jag tycker kallprat överlag är jobbigt. De flesta frågor man får på en dag är kanske inte på grund av nyfikenhet, utan på grund av artighet eller som isbrytare.
Jag kommer ihåg från skolåren dock att turen gick runt bland oss i klassen och vi fick berätta något från vår sommar, vilket jag tyckte var fruktansvärt.