Etikettvärdegrundsfrågor
8/18/17, 11:59 AM

Prata med ditt barn om tragedier och katastrofer!

Tips och råd från Rädda barnen om hur du som förälder eller annan vuxen i barnets närhet pratar med barnet om tragedier och katastrofer och de förklarar också varför du ska göra det.

"Vi vuxna behöver tänka på att inte föra över en för stor del av vår oro på barnen. Det kan vara svårt med tanke på det samhälle vi lever i idag som i mångt och mycket betonar just risker.

Samtidigt är det nödvändigt att barn får veta att världen är både bra och dålig men att vuxna finns och arbetar med att göra saker och ting bättre och att barnen skall kunna ha förtroende för vuxenvärlden. Det förtroendet byggs upp genom att vara ärlig, men samtidigt inte skrämma barnet genom att ge mer information än vad han eller hon är mogen för eller frågar efter.

Därför är det viktigt att lyssna in barnens frågor, även frågor som inte uttalas. Istället kan frågorna uttryckas på annat sätt, till exempel genom lek.

Mindre barn kan lätt identifiera sig med andra barn och kan bli rädda när de hör om hemskheter som har drabbat andra barn. Kanske kan ett barn fundera på om en olycka kan hända även dem. Blotta tanken på att ens barn skulle drabbas av något är mycket svår att bära för oss vuxna. Men det är ändå viktigt att inte lova barn att ingenting kan hända dem, om de frågar om detta.

Som vuxen får du anpassa nivån efter barnet det gäller och hur barn i olika åldrar generellt sett tar in information.

Barn i förskoleåldern behöver ofta de vuxna för att kunna sätta ord på sina tankar och frågor och det är bra att du som förälder eller vuxen är medveten om det. Också viktigt att tänka på är att inte lämna över de svåra samtalen till förskola eller skola eftersom det är du som förälder eller vårdnadshavare som ditt barn har starkast anknytning till."

Magi-cat
8/18/17, 12:10 PM

Bra med tips! Just att lyssna in barnen tror jag är viktigt och att prata på ett sätt de förstår, antingen man är personal, förälder eller annan vuxen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen