Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Lek och lärande

Bör leken vara ett pedagogiskt verktyg?

2017-08-18 17:15 #0 av: Loris M

Det här med leken och hur fri den ska vara är en ständigt återkommande fråga med många åsikter. Hur ställer du dig i frågan? Ska leken vara fri från vuxen inblandning och styrning eller ska den användas som ett verktyg för att uppnå diverse mål och utveckla lärande? Eller ska den vara både och? Hur hittar man i sådana fall en balans mellan styrd och frilek? Och var går gränsen? Finns det lek på förskolan som är helt fri? 

FN understryker att barnen ska ha rätt till lek som ska lekas för sin egen skull och inte måste vara produktiv. Läroplanen understryker att leken ska brukas medvetet i pedagogiska syften. 

Video (ca 30 min. ) på temat

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-08-25 09:28 #1 av: Chilinöt

Jag har känslan av att det är väldigt få aktiviteter i barnens vardag som inte är utvecklande på något sätt. Leker barnen med varandra så sker det ju mycket utbyte med erfarenheter. Problemlösning ser jag i många lekar. Matematik ingår i stort sett överallt. Så på de förskolor jag har varit på så har det varit mycket fri lek. Sen kan man ju bara försöka förstå och tolka vad som verkligen händer. Har svårt att tänka mig att fri lek = hjärndött. 
Sen tycker jag att man ska vara nyfiken som pedagog, men inte alldeles för mycket på, om man inte blir inbjuden i leken. Vara uppmärksam på att det inte sker någon sorts mobbning och att ingen blir skadad. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.