Etikettertematiskt-arbetssättprojekt
2017-08-26 11:48

Leksaker väcks till liv under natten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kul idé tycker jag! Har ni jobbat på samma eller liknade sätt?

"Tänk dig att komma till förskolan på morgonen och upptäcka spår av dinosaurier på golvet och stolar som ligger huller om buller. Det är verkligheten för barnen på avdelningen Stora raketen på Ulricedals förskola – där får nämligen leksakerna liv under natten.

Det verkade vara en kul idé med stor utvecklingspotential tyckte Azemina Batic, barnskötare på förskoleavdelningen, när hon för första gången hörde talas om “levande leksaker”. Hon berättade om idén på jobbet och kollegorna nappade direkt.
Med start för ett år sedan har pedagogerna på Stora raketen lagt ut leksaker huller om buller på golvet och sedan utgått från barnens reaktioner när de varje vecka smidit planer för hur de ska ta projektet vidare.
Första gången lade de ut pennor, papper och magnetbokstäver på golvet. Azemina Batic och Aida Budzak, förskollärare, skrattar när de minns tillbaka på barnens ansiktsuttryck. Vad som brukar möta barnen på morgonen är nämligen en städad lekhörna.
– Barnens första reaktion var ‘det var inte jag, det var inte jag’, säger Azemina. Barnen tittade med förvåning på varandra och började fråga vad som kunde ha hänt. /…/

Men det var först några veckor in i projektet, när dinosaurie-fotspåren dök upp, som projektet tog snurr på riktigt. Pedagogerna hade målat stora fotspår på golvet så att det såg ut som att de hade klampat omkring överallt. Då förstod barnen att det måste vara deras leksaks-dinosaurier som legat bakom allt stök under terminen. När plötsligt dinosaurierna var borta påbörjades en brevväxling mellan dem och barnen. Enligt breven hade dinosaurierna tröttnat på att bli kastade ner i lådan och de var inte heller nöjda med lådan som hem. Uppdraget att få hem dinosaurierna inleddes och barnen jobbade tillsammans för att skapa ett fint hem så att de skulle vilja komma tillbaka.

– Det har blivit många nya lekkonstellationer mellan barnen, alla började leka tillsammans tack vare projektet, säger Aida Budzak.

Syftet med projektet var från början att få igång barnens fantasi och nyfikenhet. Men det har visat sig ge mycket mer.

– Kommunikationen mellan barnen och samspelet har blivit bättre, säger Azemina Batic.

– Även deras logiska tänkande och ifrågasättande har utvecklats, vi har också fått in matematik och bild. Hela projektet har varit språkutvecklande – till exempel ville en pojke läsa ett av breven som kom från dinosaurierna. Han började läsa bokstav för bokstav. Vi förklarade att man måste knyta ihop bokstäverna – då började han läsa, säger Aida."

Källa

Magi-cat
2017-08-26 19:25

Så föredömligt roligt och fantasifullt! 🌺 Kul och utvecklande för både barn och Pedagoger, kan jag tänka mig.🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-08-26 21:39

Men oj vad roligt!!! 😃

Chilinöt
2017-08-27 12:35

Det låter jätteroligt! Det jag upplever är lite svårt med just "morgon saker" är att barnen aldrig kommer samtidigt till förskolan. Det blir lite svårt att planera när saker och ting ska ske så att så många som möjligt får ta del av känslan osv. Att det ligger saker på golvet kommer ju bara de få första barnen lägga märke till, resten får ju inte ut något av det. Idén är rolig, men funderar bara lite runt hur de gör.

2017-08-29 17:45

#3 Det går att lösa på olika sätt tänker jag. Nu vet jag inte hur det är just på den här förskolan men många förskolor har en öppnings- och stängningsavdelning. Barnen som kommer tidigt går till denna avdelning och inväntar sina Pedagoger eller ett visst klockslag ex. kl. 8 innan de går över till sitt. Då har kanske 5-10 barn kommit och då går de tillsammans till sin avdelning (där pedagogen som kommer först eller på kvällen, placerat fotspår). Alla behöver inte vara med om allt. Barnen är duktiga på att inspirera varandra och att berätta för varandra.

Det kan också lösas genom att de gör i ordning ett rum och sedan håller det låst till tillräckligt många barn kommit, eller fram till morgonsamlingen.

Det går också att göra det på förmiddag när barnen är ute. Jag brukade ibland stanna inne på förmiddag en stund när alla barn gick ut och istället för att städa undan och plocka (vilket man ofta gör) brukade jag arrangera leksaker så det såg ut som om någon lekt eller påbörjat en lek/bygge. Ex. lägga fram stora klossar eller annat byggmaterial på ett lite knasigt eller roligt sätt, så att det lutade eller var jättehögt. Eller att blanda lite olika leksaker som Barbie, lego-gubbar, dockor och sedan arrangera så att de såg ut att ex. sitta och fika, vara hos doktorn, var på utflykt… Eller ta fram naturmaterial, glitter,  papper m.m. och påbörja en tavla o.s.v.

Barnen uppmärksammade alltid det jag gjort och kom direkt igång och började leka. Jag har alltid tyckt att det är lite tråkigt att komma in till ett rum där allt är iordningställt, städat och sorterat. Då har barnen svårare att komma igång och börja leka. Men påbörjar man leken så ser det mycket mer inbjudande ut tycker jag.

Chilinöt
2017-08-29 18:16

Det var många bra idéer! Tack, de ska jag komma ihåg!