Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Varför valde du att arbeta i förskolan?

2015-06-12 15:44 #0 av: Loris M

Att bli förskollärare eller att välja att arbeta i förskolan, är något man många gånger gör med hjärtat tror jag. Visserligen har man goda chanser att få ett jobb direkt efter examen. Men vi har ändå relativt låga löner, en stor arbetsbelastning och ett stort ansvar. Därför tänker jag många gånger att som pedagog måste man verkligen älska sitt jobb. Annars tror jag att man skulle söka sig vidare. 

Jag är lite nyfiken på varför valde ni att arbeta i förskolan och vad tycker ni är det bästa med jobbet? Glad

(Något jag själv saknar nu när jag inte arbetar i förskolan längre är alla barn och deras kramar. Kramas Det finns nog inte någon annan arbetsplats där man kan mötas med så många glädjerop och så många kramar när man kommer till jobbet på morgonen Glad)

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-13 18:57 #1 av: Loris M

Ingen har kommenterat men jag är fortfarande nyfiken på varför ni valde detta yrke. Glad

Anmäl
2015-08-15 10:37 #2 av: OberonsMatte

Jag valde att arbeta i förskolan för att det är ett omväxlande och rörligt arbete där man har stort inflytande över hur arbetsdagarna ser ut och vad de innehåller.

Att arbeta med människor är ett levande arbete och att arbeta med barn är som att arbeta med livets början och det känns inte bara meningsfullt utan ger så otroligt mycket glädje och positiv energi.

Tillsammans med barnen känner man sig alltid betydelsefull och uppskattad för den man är och det är få arbeten som innehåller så mycket kramar, skratt och fysisk beröring. Sånt man som människa mår bra av helt enkelt.

Att dessutom på nära håll följa små barns utveckling är det bästa av allt! Så otroligt intressant och spännande!

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-15 10:48 #3 av: OberonsMatte

En annan positiv sak med yrket är att man verkligen aldrig blir fullärd. Hur stor erfarenhet man än har och hur mycket man än läser och studerar finns det alltid nya tankar eller områden man kan fördjupa sig ytterligare i.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-16 11:32 #4 av: Daehyun_cheesecake

Jag har inte varit fast anställd på någon förskola än utan mest bara praktiserat. Men valde att nu utbilda mig till förskollärare just för att det är en sådan stor glädje i att arbeta med barn. Lite som ni sagt innan #1 #2 mysiga stunder, skratt och många kramar.
Jag vill oxå ge dem en bra start på livet. Det är där allt börjar och jag vill hjälpa till att forma dem till glada och goa små barn. Lära dem saker, se dem utvecklas. Det tycker jag är kul!
Ser riktigt fram emot min utbildning nu i sept!

Anmäl
2015-10-18 19:09 #5 av: Loris M

Finns det några fler som vill berätta varför ni valde att arbeta i förskolan? Glad

Anmäl
2015-10-19 10:57 #6 av: Thiah

Jag har alltid velat jobba med barn eller omvårdnad.  Mamma har berättat hur jag hjälpte mina pedagoger med en förståndshandikappad flicka vi hade i vår grupp. Den flickans mamma minns mig än idag och det är 26 år sedan...

Jag älskar att jobba med människor och att få gratis kramar, kärlek, lekstunder osv... är bara en bonus.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-10-23 07:39 #7 av: IngridSvensson

Jag håller med ovanstående. Dock ångrar jag lite idag att jag utbildade mig till fsklärAre.

Anmäl
2015-10-23 08:01 #8 av: Loris M

#7 Vill du berätta varför? 

Anmäl
2015-10-23 10:07 #9 av: IngridSvensson

För mycket arbetsuppgifter, alldeles för stressigt, för mycket krav och för lite tid, vi får knappt planeringstid och på detta är jag kroniskt sjuk. #9

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.