Etikettyrkesprofession
Läst 2002 ggr
2015-06-12 15:44

Varför valde du att arbeta i förskolan?

Att bli förskollärare eller att välja att arbeta i förskolan, är något man många gånger gör med hjärtat tror jag. Visserligen har man goda chanser att få ett jobb direkt efter examen. Men vi har ändå relativt låga löner, en stor arbetsbelastning och ett stort ansvar. Därför tänker jag många gånger att som pedagog måste man verkligen älska sitt jobb. Annars tror jag att man skulle söka sig vidare.

Jag är lite nyfiken på varför valde ni att arbeta i förskolan och vad tycker ni är det bästa med jobbet? 🙂

(Något jag själv saknar nu när jag inte arbetar i förskolan längre är alla barn och deras kramar. 🤗 Det finns nog inte någon annan arbetsplats där man kan mötas med så många glädjerop och så många kramar när man kommer till jobbet på morgonen 🙂)

2015-08-13 18:57

Ingen har kommenterat men jag är fortfarande nyfiken på varför ni valde detta yrke. 🙂

OberonsMatte
2015-08-15 10:37

Jag valde att arbeta i förskolan för att det är ett omväxlande och rörligt arbete där man har stort inflytande över hur arbetsdagarna ser ut och vad de innehåller.

Att arbeta med människor är ett levande arbete och att arbeta med barn är som att arbeta med livets början och det känns inte bara meningsfullt utan ger så otroligt mycket glädje och positiv energi.

Tillsammans med barnen känner man sig alltid betydelsefull och uppskattad för den man är och det är få arbeten som innehåller så mycket kramar, skratt och fysisk beröring. Sånt man som människa mår bra av helt enkelt.

Att dessutom på nära håll följa små barns utveckling är det bästa av allt! Så otroligt intressant och spännande!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-08-15 10:48

En annan positiv sak med yrket är att man verkligen aldrig blir fullärd. Hur stor erfarenhet man än har och hur mycket man än läser och studerar finns det alltid nya tankar eller områden man kan fördjupa sig ytterligare i.

Sajtvärd Katter iFokus

Daehyun_cheesecake
2015-08-16 11:32

Jag har inte varit fast anställd på någon förskola än utan mest bara praktiserat. Men valde att nu utbilda mig till förskollärare just för att det är en sådan stor glädje i att arbeta med barn. Lite som ni sagt innan #1 #2 mysiga stunder, skratt och många kramar.
Jag vill oxå ge dem en bra start på livet. Det är där allt börjar och jag vill hjälpa till att forma dem till glada och goa små barn. Lära dem saker, se dem utvecklas. Det tycker jag är kul!
Ser riktigt fram emot min utbildning nu i sept!

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

2015-10-18 19:09

Finns det några fler som vill berätta varför ni valde att arbeta i förskolan? 🙂

2015-10-19 10:57

Jag har alltid velat jobba med barn eller omvårdnad.  Mamma har berättat hur jag hjälpte mina Pedagoger med en förståndshandikappad flicka vi hade i vår grupp. Den flickans mamma minns mig än idag och det är 26 år sedan…

Jag älskar att jobba med människor och att få gratis kramar, kärlek, lekstunder osv… är bara en bonus.

IngridSvensson
2015-10-23 07:39

Jag håller med ovanstående. Dock ångrar jag lite idag att jag utbildade mig till fsklärAre.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars.
RegnbågeStjärnor

2015-10-23 08:01

#7 Vill du berätta varför?

IngridSvensson
2015-10-23 10:07

För mycket arbetsuppgifter, alldeles för stressigt, för mycket krav och för lite tid, vi får knappt planeringstid och på detta är jag kroniskt sjuk. #9

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars.
RegnbågeStjärnor

2015-10-23 17:57

#9 Jag förstår dig. Det var ungefär av samma anledning som jag lämnade förskolan efter tio år. Jag älskade mitt jobb och att vara med barnen. Men det blev allt fler arbetsuppgifter och allt mindre tid till att göra dem. När jag kände att förutsättningarna var så dåliga att jag inte längre kunde göra ett bra jobb (oavsett hur mycket jag slet), insåg jag att det var dags att gå vidare.

Att reflektionstid är grunden tycker jag. För mig kommer det alltid vara ett mysterium hur en del chefer resonerar och tror att man bara kan jobba på och göra ett fantastiskt jobb utan att få tid till reflektion eller kompetensutveckling.