Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Utbildning och studier

Många outbildade i förskolan

2015-06-14 18:01 #0 av: Loris M

Skolverket presenterar från och med i år en detaljerad statistik över förskolepersonalens utbildning. 24 procent av personalen har varken pedagogisk högskoleutbildning eller gymnasial utbildning för att arbeta med barn. I kommunala förskolor var den andelen 21 procent och i fristående förskolor 37 procent.

– Det är bekymmersamt att så många saknar utbildning för att arbeta i förskolan. De krav som ställs på verksamheten i förskolan förutsätter att det finns utbildad personal, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket. 

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2015/04/23/manga-outbildade-forskolan 

Vad tycker ni? Reflektioner, tankar?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-02 21:11 #1 av: klass_13

Är en av de som är outbildad barnskötare. Men vad ska man göra när möjligheterna att plugga är knappa pga anställning. I tre års tid har jag sökt förskollärarutbildning två gånger om året, hamnade senast på 2a reservplats. Under tiden har jag sökt barnskötarutbilning men fått svaret att eftersom jag har fast anställning på en förskola så har jag en andra hands ansökan.
Systemet måste ändras.

Anmäl
2015-08-02 22:05 #2 av: Loris M

#1 Välkommen till sajten!

Jag vet att frågan är mera komplex än att bara presentera siffror. Därför är jag glad att du kommenterat.Ja, systemet måste ändras för att ni som redan jobbar i förskolan ska få möjlighet att utbilda er till förskollärare. Men även höja statusen genom att höja löner för att göra yrket mera attraktivt.

Nu har man på universitetet där jag jobbar utökat antalet platser för att fler ska komma in. Även om jag inte är helt nöjd med beslutet av olika anledningar så gynnar det er som vill komma in. Jag hoppas att du inte ger upp och att du fortsätter söka. Jag skulle rekommendera dig att satsa på förskollärare eftersom barnskötarutbildning håller på att försvinna. Ingen får ju dessutom anställa dig som barnskötare om det finns en enda person med förskollärarexamen. Oavsett vilken kompetens hen i övrigt har.
I min kommun har de erbjudit alla som saknar högskoleexamen att läsa till förskollärare samtidigt som de jobbar. De bekostar dessutom resor och kurslitteratur. Det var ett antal platser men ett väldigt generöst erbjudande.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-03 12:12 #3 av: Thiah

#2 ska barnskötare som yrke bort i Sverige?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-03 12:46 #4 av: Loris M

#3 Kanske inte helt bort just nu, men ja så blir det så småningom. Man kan läsa Barn och fritid på gymnasium och då blir man barnskötare. Eller så läser man programmet på komvux. Det kan ju vara ett alternativ för dem som vill bli elevassistenter eller personliga assistenter. Men inget att satsa på om man vill jobba i förskolan. Det är önskvärt att alla som jobbar i förskolan ska ha en högskoleexamen och som sagt man kan inte få jobb som barnskötare(kommuner får inte anställa dem heller) så länge det finns förskollärare som söker samma tjänst.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-03 15:25 #5 av: Thiah

#4 aha. Då förstår jag att det saknas utbildad personal i förskolan om det krävs högskoleexamen.

Vi brukar oftast ha en förskolelärare tillsammans med två närvårdare i de större grupperna.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 11:27 #6 av: [JeanetteK]

Jag jobbade som outbildad barnskötare. Min uppfattning är att det är bra med utbildade förskolelärare som håller i trådarna och styr verksamheten. Jag tycker dock att barnskötare är väldigt viktiga också. Det finns otroligt många erfarna barnskötare. Synd om det blir så att dessa står utan jobb. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2015-08-04 11:59 #7 av: Thiah

#6 så tänker jag också.

Jag är mera vårdutbildad än min pedagogikutbildade kollega så vi formar ett team där barnets helhet kan beaktas.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 12:05 #8 av: Loris M

#6 Alla som jobbar i förskolan är viktiga. Helt klart. Jag tycker att alla som jobbar i förskolan borde vara utbildade, det är inte konstigare än att vilja att lärare i skolan ska ha rätt utbildning. 

Samtidigt finns det ett stort antal barnskötare i förskolan och det är inte många som vill bli förskollärare. Därför blir det nödvändigt att lösa det på andra sätt. De som redan finns i förskolan och har erfarenhet är värdefulla så klart. De borde få möjlighet att utbildas till förskollärare samtidigt som de jobbar. Men jag tycker inte att vi ska uppmuntra de som ännu inte börja jobba att utbilda sig till barnskötare. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-04 12:09 #9 av: Thiah

#8 varför kan man inte ha en ansvarig förskolllärare och sedan komplettera med två utbildade barnskötare?  (i en grupp där man är 3 alltså).

Hellre har jag så för min son än att ha en stor ruljans på obehörig personal. Hellre en med någon sorts pedagogik skolning än vikarien utan någon alls. 

Och jag vet inte om jag ens skulle gå en högskoleutbildning fast jobbet erbjöd den. Har redan gått på läroavtal för att få min nuvarande skolning och det är väldigt tufft.  

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 12:51 #10 av: OberonsMatte

Att man har en samstämmighet när det gäller grundläggande kunskaper och förhållningssätt är en förutsättning för ett bra samarbete och positiv utveckling i ett arbetslag. När ett arbetslag haltar betänkligt när det gäller kunskaps/utbildningsnivå är det som upplagt för missförstånd, missnöje, frustration och irritation och sånt suger musten ur arbetsglädjen.

En arbetsplats med hög förskollärartäthet, eller arbetslag helt bestående av förskollärare lockar till sig ännu fler förskollärare, så enkelt är det. Men en förskollärare är dyrare att anställa än en barnskötare, och betydligt dyrare än en helt outbildad. Därtill förväntar sig en förskollärare planerings- och reflektionstid på ett helt  annat sätt än en barnskötare eller outbildad. Det ställer krav på fler personaltimmar för att täcka upp det bortfallet i schemat.

Bättre förutsättningar för förskolans verksamhet kostar mer pengar, hur man än vrider och vänder på det. Det gäller bara att de som styr också ska förstå det!

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-04 13:17 #11 av: OberonsMatte

Jag kan tillägga att jag arbetat med många kompetenta och bra barnskötare också, men bäst har det fungerat om vi åtminstone varit 2 på samma avdelning med förskollärarutbildning.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-04 13:32 #12 av: regskylt

I min kommun är vi majoritet förskollärare. Barnskötare här har svårt att få fasta jobb.
Det är väldigt olika i kommunerna hur tätheten på förskollärare är och det är väldig brist på dem. Min kommun är en studentstad men bristen är ändå ett faktum på vissa förskolor, framförallt i områden utanför stan.
Jag har inte fast jobb utan går på timmar i kommunen och varvar med lite längre jobb ibland.

Anmäl
2015-08-04 14:18 #13 av: Thiah

#10 här i Finland har förskollärare (barnträdgårdslärare heter dom här) extra semesterdagar för att dom förväntas göra en del planering hemma för vi har väldigt lite sådan tid alls under dagen vem man än är. Så jag vet inte hur det skulle gå på ett smidigt sätt om 2/3 personer i en grupp har 6 extra semesterdagar per år då vi redan nu har svårt att ta ut semester mitt i året.

Det har varit tal om att ha en socionom, en barnträdgårdslärare och en närvårdare tillsammans då vi alla skulle komplettera varandras utbildningar och då kunna ta hand om barn och familj som en helhet på ett helt annat sätt.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 14:33 #14 av: Loris M

Många intressanta tankar! :-) Återkommer när jag sitter vid datorn.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-04 14:35 #15 av: Thiah

Sen undrar jag om barnskötare har en sådan dålig utbildning när det gäller pedagogik?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 16:55 #16 av: Loris M

#9 Jo, men så är det ju här också oftast. Många arbetslag ser ut så som  du beskriver, men variation är stor mellan kommuner och förskolor. När jag började jobba var ungefär 75% förskollärare på min arbetsplats. Där jag hade mitt barn var det ca 30%, så ganska stora skillnader.

Sen om det inte finns förskollärare så kan en barnskötare få jobbet. Men jag tror inte att de kan få fast anställning längre. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-04 16:59 #17 av: Loris M

#10 Håller med. Och jag har också arbetat med många kompetenta barnskötare och vi kompletterade varandra på ett bra sätt. En förskollärarexamen är inget garanti heller att man gör ett bra jobb. Har träffat en del som jag tycker inte alls är kompetenta eller borde jobba med barn. Men en utbildningen gör ju ändå att man fått de bästa förutsättningarna att göra ett jobb. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-04 17:16 #18 av: Loris M

#13

Det går att lösa på andra sätt man behöver bara tänka om. Ändra schema, utöka samarbete mellan avdelningar eller vad som nu fungerar bäst. Men det går alltid att hitta tid för planering om alla är överens om att det är viktigt. Det behöver väl inte vara extra semesterdagar heller? Det kan vara planering en gång i veckan i ett par timmar exempelvis. 

Det har varit tal om att ha en socionom, en barnträdgårdslärare och en närvårdare tillsammans då vi alla skulle komplettera varandras utbildningar och då kunna ta hand om barn och familj som en helhet på ett helt annat sätt.

Det var intressant! Det verkar verkligen som att det är stora skillnader mellan Sverige och Finland. Vet du vad de hade för argument då? Vad är det för skillnad mellan närvårdare och barnträdgårdslärare?

Rent spontant så låter det lite konstigt för mig att blanda in socionomer. De måste ju också ha en minst treårig högskoleutbildning. Är det i så fall inte bättre att ha en förskollärare som har rätt utbildning för att jobba med barn? För det har inte socionomer. 

#15 Jag vet inte hur bra/dålig deras utbildning är. Men den är på gymnasienivå. Förskollärare läser 3,5 år på universitet. Det är inte riktigt samma sak, tycker jag. Det går inte att jämföra. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-04 18:54 #19 av: Thiah

#18 njaee vet inte om det går helt att lösa. Vi jobbar 38h veckor och tiden är redan tight med allt pappersjobb som ska göras. En timme i veckan har varje grupp planeringstid vanligtvis och då är det även reflektion som ska ske. Grupperna är såpass stora att det sällan finns extra personal. T.ex så var jag och en kollega ensamma hela fm med 12 barn. Hon var även vice föreståndare och hade därför pappersjobb. Efter kl.13 var en av oss alltid ensam så där fanns ingen chans för henne att ha egen planering eller ens få gjort t.ex. Portfolion eller annat barnrelaterat. Många ställen har det lika tight med personal.

Jag har också jobbat med utbildade pedagoger som trott massor om sig själva men varit urusla på sitt jobb. Utbildning betyder inte alltid allting.

Barnskötare finns egentligen inte i Finland just nu utan man utbildas till närvårdare. Det är en gymnasial utbildning som egentligen är som en blandning av undersköterska och barnskötare. Jag har rätt att ge medicin och injektioner t.ex..

En barnträdgårdslärare är en person som gått pedagogik på universitetet och har behörighet för att ha barn i förskolan.

Sen har jag alltid haft bra arbetsgivare som fortbildar sin person så efter 10 år i branschen har jag snart lika mycket pedagogik i mitt betyg/cv som en nyutbildad barnträdgårdslärare.

Orsaken till en av varje sort i grupperna är just helheten. Dagvården är så mycket mer än barnskötsel speciellt när alla resurser dras in.
Men det kommer kanske hända först om många år. Här är det svårt att få behörig personal redan nu och med krav på fler högutbildade skulle det bara bli vikarier.
Lönen är dessutom sämre här än i iaf stockholm har jag förstått.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 18:55 #20 av: Thiah

Det jag skriver gäller självklart min del av Finland (södra). Kan absolut inte garantera för hela Finland :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-04 19:29 #21 av: Loris M

#19 Jag det är ju verkligen stora skillnader.  Det är nästan lite svårt att sätta sig in i tänket. Närvårdare låter ganska likt det som är barnskötare i Sverige. det känns som att ni har lite olika uppgifter och kompetenser och kompletterar varandra på ett bra sätt. Men det verkar ändå vara en viss skillnad på hur man ser på uppdraget. Här gör vi inte skillnad på vem som ansvarar för omsorg respektive lärande. Utan omsorg, lärande och utveckling ska bilda en helhet. 

Ang. planeringstid... hjälps ni inte åt mellan avdelningar? Jag kan tänka mig att det är svårt att få reflektionstid när man är en liten privat förskola med bara tre, fyra anställda. Men på vanliga förskolor borde det gå att lösa. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-05 06:32 #22 av: Thiah

#21 jo när det går hjälps vi åt men oftast är det tight att få en timme per grupp/vecka.

Här har barnträdgårdslärsren huvudansvaret för pedagogiken och gruppen medan vi annars jobbar ihop som en helhet.

Närvårdaren har olika kompetens områden och ned bara 6 månaders extra utbildning kan jag jobba i ambulans, på rehabilitering, äldreboende, sjukhus mm...så det är en bred utbildning.

Å förlåt för att vi gått ganska ot. Blir lätt så ;)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.