Etikettyrkesprofession
6/16/15, 9:28 PM

Pedagoger

Till sajtens lexikon… 🙂

Med pedagoger menas här på sajten alla som arbetar i förskolan oavsett utbildningsnivå. Om en person som saknar pedagogisk utbildning kan kallas för pedagog kan det finnas olika åsikter om. Men för enkelhets skull (och för att jag ogillar ordet personal) har jag valt att använda ordet pedagog. Ni får gärna tycka till!

Enligt den senaste statistiken från Skolverket är 46% av dem som arbetar i förskolan förskollärare vilket innebär att de har en pedagogisk högskoleexamen och att de läst på universitet i 3,5 år. I förskolan arbetar även barnskötare som har en gymnasial utbildning och har läst Barn och fritidsprogrammet. 24% av de som arbetar i förskolan har ingen gymnasial utbildning för att arbeta med barn.