Etikettpedagogiska-miljöer
2015-06-24 18:43

Ditt favoritrum på förskolan

Hur vi väljer att inreda ett rum på förskolan säger väldigt mycket om oss Pedagoger - Vad vi har för synsätt, vilka värderingar vi har, hur vi ser på barn och deras förmågor, hur vi ser på oss vuxna och vår egen roll som pedagog…. Ett rum kan skapa möjligheter men även hinder för barns lärande. Väljer vi att placera bilder eller föremål högt eller i barnens höjd? Ska all förbrukningsmaterial i målarrummet stå framme och tillgängligt för barnen? Har vi låga stol och bord? Ska klossar och dockor ligga i samma låda? Ska man ha barbiedockor på förskolan? Allt detta avslöjar oss Pedagoger och hur vi tänker.

Barn gör konst Kusama Exhibit

Bild från: http://www.publicdomainpictures.net/

Det skulle vara roligt om ni ville ta kort på ert favoritrum på förskolan och berätta varför ni tycker om det. Vad är möjligt för barnen att göra i detta rum? Vad kan de tänkas utveckla för kompetenser? Vad kommunicerar rummet till er, barn och föräldrar? Det kan vara ett rum inom- eller utomhus.

Tanken är också att ni ska inspirera varandra till att skapa inspirerande pedagogiska miljöer! 🙂

OBS! Tänk på att inga barn får förekomma på bilder! Vill du inte visa bild på din förskolas inne- utemiljön så får du gärna rita den eller kort beskriva.

2015-11-13 22:16

Lyfter upp tråden! Både Pedagoger och föräldrar är så klart välkomna i tråden. Jag tänker också att det kan vara spännande hur Pedagoger respektive föräldrar ser på rummen, vad de värdesätter, tycker är bra/mindre bra. Det kan hända att vi ser på rummen och det det signalerar, på olika sätt.

2015-11-14 05:13

Hm..just nu är mitt favoritrum vårt sovrum/sal för där har vi rejäla gympakuddar som barnen får leka fritt med (oftast). Däremot är själva inredningen ful och trist där. Resten av utrymmena försöker vi ordna så mysiga och barnvänliga som möjligt. Men jag vill ha ordning på torpet så alla leksaker i olika lådor. Däremot får de blanda allt i leken och även spara sin lek fast det är rörigt.