Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Varför finns det så få män i förskolan?

2015-06-24 22:56 #0 av: Loris M

I tidningen Förskolan hänvisar man till Skolverkets statistik över andelen män i förskolan: 

  • I kommunala förskolor är andelen män 3,4 procent (2 540 personer). Av dem har 36,0 procent förskol­lärarexamen. 32,1 procent har ingen utbildning för att arbeta med barn.
  • I enskilt drivna förskolor är andelen män 6,2 procent (1 080 personer). Av dem har 16,9 procent förskol­lärarexamen och 55,2 procent har ingen utbildning för att arbeta med barn.

.... och samtidigt försöker man svara på frågan varför det är så få män som arbetar i förskolan. Möjliga orsaker som tas upp är traditionens krav och pedofildebatten. Andra aspekter som diskuteras i artikeln är att bara hälften av männen som påbörjar förskollärarprogrammet slutför den också. Motsvarande siffra för kvinnor är 72%. En annan fråga är minst lika intressant att belysa, varför är vi så angelägna att få män in i förskolan?

"Vissa aktörer hävdar att männen behövs som förebilder i förskolan. Kritikerna undrar då vilken mansbild det är som ska lyftas fram inför barnen och hur det påverkar jämställdheten. Är det den traditionella mannen som snickrar och brottas som efterlyses? Eller behöver barnen se att män och kvinnor kan göra samma saker? Men då kontrar andra med att såväl män som kvinnor är olika individer och är bra på olika saker. Och så går debatten vidare …"

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2015/05/07/varfor-ar-sa-fa-man-forskolan  

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-07 11:16 #1 av: Gasoline

Jag förstår om män inte vill jobba inom förskolan just på grund av pedofildebatten, vissa föräldrar ävertolkar allt och gör en höna av en fjäder. Nu tror jag inte att många män avstår detta yrke just på grund av detta utan snarare att dom inte vill, men jag förstår om din inte vill pga ovanstående.

Varför vill man då ha in män i förskolan? Det funderar jag oxå på, är det inte bättre att man får jobba med det man vill oavsett kön? I dagens läge ska det vara då könsneutralt och jämställt som möjligt att det ibland känns som att man hellre stirrar sig bild på hur könsfördelningen är än om det är rätt person på rätt plats.

Anmäl
2015-08-07 12:19 #2 av: Loris M

#1 Mina manliga studenter har berättat att de blir ifrågasatta av föräldrar och det har hänt att de även ber att en kvinnlig pedagog byter blöja på barnet. Det är ju hemskt. Det kan ju avskräcka vem som helst och jag tror att många manliga förskollärare hoppar av (bara  50% fullföljer sina studier) utbildningen efter sina upplevelser på VFU (praktik). 

Håller med i det andra du skriver. Man är ibland för fokuserad vid kön och könsfördelning. att det nästan blir lite kontraproduktivt. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-07 17:28 #3 av: Gasoline

Fy vad trist :-(

Anmäl
2015-09-27 14:42 #4 av: OberonsMatte

Jag tycker att det viktigaste är att de som arbetar i förskolan gör det p.g.a. ett genuint intresse och att de har rätt utbildning och kunskap om vad yrket innebär. Ibland blir "titta, vi har en manlig pedagog" något som automatiskt ska ge en bild av att förskolan verkar för jämställdhet och arbetar med genusfrågor, när det i praktiken kan betyda precis tvärtom.

När det finns manliga pedagoger i förskolan är det extra viktigt att man diskuterar normkritiskt förhållningssätt i arbetslagen så att man inte genom förlegade och förutfattade antaganden och kommentarer inför barnen förstärker skillnaden mellan manligt/kvinnligt agerande.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.