Etiketteriktdigitalt-lärande
Läst 1952 ggr
2015-06-25 11:04

Datorskärmar farliga för barn!

Barnläkaren Hugo Lagercrantz uttrycker sin oro över småbarns vanor när det gäller användning av digitala medier och tycker att Statens medieråd borde gå ut med tydliga rekommendationer för hur länge barn borde sitta vid skärmar. Han menar att barn under två år inte borde titta på skärmar alls.

"Det försenar deras språkutveckling och de kan förmodligen också bli närsynta menar han, men han tycker samtidigt att det finns alldeles för lite forskning på området för att alls dra några slutsatser och att man just därför bör ha en slags försiktighetsprincip."

Barn med laptop

Bild från: http://www.publicdomainpictures.net/

Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet menar att synsättet ovan är förlegat:

"För det första är ordet skärmtid som används i debatten ett förlegat begrepp. Det uppstod som ett sätt att benämna det som i dagligt tal kallades ”sitta vid datorn” och ska alltså beskriva den tid som ägnas åt aktiviteter framför en skärm.

För många, kanske de flesta av oss, är skärmtid all vaken tid på dygnet. Vi bär med oss en kraftfull dator i fickan och läser morgontidningen på en skärm.

Att försöka räkna ut vad som är skärmtid under en dag är inte längre en relevant mätmetod för något annat än att beskriva hur många timmar dygnet har.

Forskning visar dessutom att tid inte är någon bra indikator på hur barn påverkas av skärmanvändning. Studier har visat att vad vi gör vid en skärm är viktigare än hur länge vi gör det".

Vad tycker ni?

2015-07-30 22:17

Det här är ju också ett ämne som kan uppröra många. En del envisas med att inte lära sig något om datorer eller andra IKT verktyg och menar att det är skadligt för barnen. Andra använder det men begränsar barnens spelande till pedagogiska spel, som många barn upplever som tråkiga :-)

2015-07-30 23:11

jag har hört att användning av t.ex. smartphones hjälper pinlärning av textning hos barn.

Magi-cat
2015-07-31 09:17

Hugo Lagercrantz tar upp frågan också i sin bok "Hjärnbrus - om utvecklingen av den nyfikna hjärnan och medvetandet."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen