Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Skola och förskoleklass

Lek utan mål i förskoleklass

2015-06-25 11:40 #0 av: Loris M

Skolinspektionen har gjort en kvalitetsgranskning av 20 förskoleklasser och konstaterar att leken får ett stort utrymme, vilket är positivt. Men alldeles för mycket av den leken är frilek utan pedagogernas stöd eller tydliga kopplingar till lärandemål. Frilek används ofta som ett alternativ för de barn som exempelvis redan kan läsa och inte behöver ägna sig åt alfabetsövningar. Vilket tyder på att undervisningen inte alls är individanpassad. 

Det finns en hel del forskning som stöder Skolinspektionens resultat. Exempelvis har Carina Fast i sin avhandling undersökt bl.a. om barn i förskolan, förskoleklass och skolan tillåts använda sina tidigare textbaserade erfarenheter när de ska erövra skriftspråket. Barnen kommer till förskolan/skolan med väldigt varierande erfarenheter, en del barn är uppvuxna i hem där man pratar mycket, läser böcker och tidningar, sjunger... andra inte. En av hennes slutsatser var också att barnen praktiserar både läsande och skrivande långt innan de börjar i skolan med hjälp av populärkultur och medier. De ritar logotyper, skriver önskelistor, lär sig känna igen och läsa svåra och långa namn på olika hjältar på exempelvis Pokemon kort. Allt detta delar de med sig av till sina klasskamrater och aktiviteter är ofta förenade med stort engagemang och glädje. Men detta är något som ofta sker i smyg, bakom lärarnas ryggar och på raster då populärkultur är något som inte anses ha så stort värde. Lärarna vet väldigt lite om barnens tidigare textbaserade erfarenheter enligt Fast, vad de har med sig från hemmet eller hur de ska använda det i undervisningen. 

Vad är er erfarenhet av leken i förskoleklass? Anser ni att undervisningen är individanpassad och utgår från barnens tidigare erfarenheter? 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-06 19:29 #1 av: Loris M

Ballong

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-06 19:38 #2 av: Loris M

"Verksamheten i förskoleklasser och fritidshem runt om i landet ser väldigt olika ut idag och likvärdigheten i utbildningen behöver öka. De nya läroplanstexterna, som är direkt riktade till förskoleklassen och fritidshemmet, ska ge en ökad förståelse för uppdraget att stödja elevers utveckling och lärande och tydligare ange vilket innehåll undervisningen ska ha.

Likvärdigheten behöver även öka när det gäller övergången från förskolan till skolan. De nya läroplanstexterna ska ge en ökad förståelse för uppdraget att lämna över information vid övergångar."

Källa

Bra!

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.