Annons:
Etiketterskolaförskoleklass
Läst 1501 ggr
Loris M
2015-06-25 11:40

Lek utan mål i förskoleklass

Skolinspektionen har gjort en kvalitetsgranskning av 20 förskoleklasser och konstaterar att leken får ett stort utrymme, vilket är positivt. Men alldeles för mycket av den leken är frilek utan pedagogernas stöd eller tydliga kopplingar till lärandemål. Frilek används ofta som ett alternativ för de barn som exempelvis redan kan läsa och inte behöver ägna sig åt alfabetsövningar. Vilket tyder på att undervisningen inte alls är individanpassad. 

Det finns en hel del forskning som stöder Skolinspektionens resultat. Exempelvis har Carina Fast i sin avhandling undersökt bl.a. om barn i förskolan, förskoleklass och skolan tillåts använda sina tidigare textbaserade erfarenheter när de ska erövra skriftspråket. Barnen kommer till förskolan/skolan med väldigt varierande erfarenheter, en del barn är uppvuxna i hem där man pratar mycket, läser böcker och tidningar, sjunger… andra inte. En av hennes slutsatser var också att barnen praktiserar både läsande och skrivande långt innan de börjar i skolan med hjälp av populärkultur och medier. De ritar logotyper, skriver önskelistor, lär sig känna igen och läsa svåra och långa namn på olika hjältar på exempelvis Pokemon kort. Allt detta delar de med sig av till sina klasskamrater och aktiviteter är ofta förenade med stort engagemang och glädje. Men detta är något som ofta sker i smyg, bakom lärarnas ryggar och på raster då populärkultur är något som inte anses ha så stort värde. Lärarna vet väldigt lite om barnens tidigare textbaserade erfarenheter enligt Fast, vad de har med sig från hemmet eller hur de ska använda det i undervisningen. 

Vad är er erfarenhet av leken i förskoleklass? Anser ni att undervisningen är individanpassad och utgår från barnens tidigare erfarenheter?

Annons:
Loris M
2016-01-06 19:29
#1

🎈

Loris M
2016-01-06 19:38
#2

"Verksamheten i förskoleklasser och fritidshem runt om i landet ser väldigt olika ut idag och likvärdigheten i utbildningen behöver öka. De nya läroplanstexterna, som är direkt riktade till förskoleklassen och fritidshemmet, ska ge en ökad förståelse för uppdraget att stödja elevers utveckling och lärande och tydligare ange vilket innehåll undervisningen ska ha.

Likvärdigheten behöver även öka när det gäller övergången från förskolan till skolan. De nya läroplanstexterna ska ge en ökad förståelse för uppdraget att lämna över information vid övergångar."

Källa

Bra!

Upp till toppen
Annons: