Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Språk och flerspråkighet

Tema modersmål

2015-06-26 15:28 #0 av: Loris M

Det kan hända att ni redan upptäckt Skolverkets sida Tema modersmål men om inte så tycker jag att ni absolut ska ta en titt. Här har de samlat väldigt mycket stödmaterial, forskning, publikationer, lexikon och animationer på olika miljöer och på olika språk och mycket, mycket mer som har med flerspråkighet att göra. Men även böcker och sagor på olika språk. Ni kan lyssna på sagor direkt på nätet tillsammans med barnen. 

Otroligt bra och användbart. Vid ett tillfälle skolade jag in ett barn som ännu inte kunde det svenska språket och bara grät helt förtvivlat. Då letade jag upp en saga på hennes modersmål och spelade upp för henne. Hennes stora vackra ögon blev ännu större när hon äntligen hörde något hon förstod. Tittade frågande på mig och lyssnade lugnt en bra stund. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-07-30 19:18 #1 av: Thiah

Ett tips är att gå in på finska sidan (svensk text) och läsa där om språk.
Finland har stor vana av tvåspråkighet och 85% av de barn jag jobbar med har minst 2 språk.
http://www.folkhalsan.fi/sprak

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.