Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Föräldrasamverkan

Intermediate domain

2015-06-26 23:15 #0 av: Loris M

Intermediate domain är ett begrepp som används inom forskning för att beskriva en sfär där det offentliga/institutionella (pedagoger) och det privata (föräldrar) möts för att utbyta erfarenheter och samverka kring barnet och för barnets bästa. (se exempelvis Löfdahl, A. (2009). Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor. Stockholm: Liber )

En typisk fysisk plats för intermediate domain som ofta benämns inom forskning är förskolehallen. Den är speciell på så sätt att pedagoger inte bara utbyter tankar och information oftast just i hallen, utan också för att det är en plats där rollerna är lite oklara och förhandlingsbara. Jag är ganska säker på att de flesta av oss som jobbar i förskolan har någon gång känt sig osäkra just i förskolehallen och undrat vem som har ansvaret - föräldrar eller vi pedagoger. 

Om ett barn vid hemgång kastar sig på golvet i hallen,  börjar gråta hysteriskt och vägrar gå hem... vad gör ni? Ingriper eller låter föräldrarna ta hand om det? Motivera gärna!

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-26 20:21 #1 av: Loris M

Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-27 13:07 #2 av: OberonsMatte

Jag vill ogärna "ta över" framför barnets egen förälder. När föräldern är närvarande är det föräldern som har "högst rang", eller hur man ska säga... Jag tycker att det är viktigt att både barnet och föräldern känner det. Annars undergräver man både förälderns auktoritet inför barnet och självförtroende som förälder.

Om barnet ligger och skriker på golvet i hallen låter jag barnet och föräldern vara ifred och går därifrån. Händer det ofta kan jag erbjuda mig att underlätta hämtningen nästa gång genom att förbereda barnet och i vissa fall även klä på barnet när föräldern är på väg.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.