Etikettföräldrasamverkan
6/26/15, 11:15 PM

Intermediate domain

Intermediate domain är ett begrepp som används inom forskning för att beskriva en sfär där det offentliga/institutionella (pedagoger) och det privata (föräldrar) möts för att utbyta erfarenheter och samverka kring barnet och för barnets bästa. (se exempelvis Löfdahl, A. (2009). Kamratkulturer i förskolan: en lek på andras villkor. Stockholm: Liber )

En typisk fysisk plats för intermediate domain som ofta benämns inom forskning är förskolehallen. Den är speciell på så sätt att Pedagoger inte bara utbyter tankar och information oftast just i hallen, utan också för att det är en plats där rollerna är lite oklara och förhandlingsbara. Jag är ganska säker på att de flesta av oss som jobbar i förskolan har någon gång känt sig osäkra just i förskolehallen och undrat vem som har ansvaret - föräldrar eller vi Pedagoger

Om ett barn vid hemgång kastar sig på golvet i hallen,  börjar gråta hysteriskt och vägrar gå hem… vad gör ni? Ingriper eller låter föräldrarna ta hand om det? Motivera gärna!

8/26/15, 8:21 PM

🙂

OberonsMatte
8/27/15, 1:07 PM

Jag vill ogärna "ta över" framför barnets egen förälder. När föräldern är närvarande är det föräldern som har "högst rang", eller hur man ska säga… Jag tycker att det är viktigt att både barnet och föräldern känner det. Annars undergräver man både förälderns auktoritet inför barnet och självförtroende som förälder.

Om barnet ligger och skriker på golvet i hallen låter jag barnet och föräldern vara ifred och går därifrån. Händer det ofta kan jag erbjuda mig att underlätta hämtningen nästa gång genom att förbereda barnet och i vissa fall även klä på barnet när föräldern är på väg.

Sajtvärd Katter iFokus