Etiketterskapandeestetiska-uttrycksformer
2015-06-27 23:19

Klassisk musik

Brukar ni spela upp klassisk musik för barnen?

Jag tycker själv om klassisk musik och vet att jag vid något tillfälle tänkte varför inte låta barnen njuta av det också. Så barnen fick en cd-spelare i målarrummet och fick lyssna på klassisk musik när de målade. 🙂Jag upplevde att det var mera lugnt och att barnen kunde måla koncentrerat längre stunder.

Att musik har positiv påverkan på vår hälsa, inlärning, koncentration m.m. finns det många studier om. Titta gärna in på Oförklaradefenomen.ifokus och läs denna mycket läsvärda  artikel som handlar just om musikens positiva påverkan.  Många bra länkar och intressanta studier.

OberonsMatte
2015-08-01 10:53

Jag har börjat använda lugn klassisk musik på sovvilan. Fungerar väldigt bra och rogivande. Barnen somnar ofta innan första stycket är slut (Air av Bach).

Vill man köpa en skiva kan jag rekommendera "Stor musik för små öron" som består av 3 cd-skivor (1. Lek och fantasi, 2. Vila och 3. Bara Mozart).

Sajtvärd Katter iFokus

2015-08-01 11:44

#1 Vad roligt! Ja, vila är ju också ett alldeles utmärkt tillfälle att lyssna på klassisk musik. Frågar barnen vad det är för musik?

OberonsMatte
2015-08-03 09:22

#2 Gruppen jag arbetat med består av 1-åringar, så de har inte uttryckt några frågor kring vad det är för musik. Att de tycker om musiken och att den är rogivande är det dock ingen tvekan om.

Jag brukar även ha stämningsmusik på avdelningen (avslappningsmusik från You-Tube). Har ni inte provat det, så gör det! Det är nästan magiskt hur lugn och harmonisk musik kan påverka en orolig barngrupp.

Sajtvärd Katter iFokus

[JeanetteK]
2015-08-04 11:22

Vi lyssnade en hel del på klassisk musik när jag jobbade i förskolan. I femårsgruppen tycker jag det var väldigt bra just vid pysselaktiviteter. Vi brukade också ha övningar där man fick "måla musiken" det var väldigt roligt. Bergakungens sal älskade "mina" barn. ❤️

På vilan hade vi en skiva med klassisk musik med delfinljud och liknande på också. Minns inte alls vad den hette, men den var mycket uppskattad.

2016-01-20 20:12

🎈