Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Kvalitets- och utvecklingsarbete

Vad är kvalitet i förskolan?

2015-06-30 23:31 #0 av: Loris M

Vad kvalitet i förskolan är finns det delade meningar om bland forskare, men enligt Sheridan, Pramling-Samuelsson och Johansson (2010) finns det vissa värden som alltid finns närvarande oberoende av hur man tolkar och definierar kvalitet. Nämligen, barns välbefinnande och lärande. De framhåller också att ”En slutlig definition av kvalitet är varken möjlig eller önskvärd.” (s. 25). Med andra ord, vi lever i en föränderlig värld och vad som anses vara kvalitet varierar beroende på tid, kontext och samhällets värderingar. 

Vad har du för tankar om kvalitet i förskolan? Vad är kvalitet för dig? 

Källa:

Sheridan, S., Pramling Samuelsson, I. och Johansson, E. (2010). Förskolan – arena för barns lärande. Stockholm: Liber AB 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-05 11:53 #1 av: Loris M

Lyfter upp även denna tråd då jag gärna vill veta vad ni tycker. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-26 19:31 #2 av: OberonsMatte

För mig innebär kvalitet i förskolan att den är trygg, rolig och lärorik och att andan är kreativ och i ständig utveckling med styrdokumenten i minnet.

Närvarande och engagerade pedagoger med tillräcklig planerings- och reflektionstid för att kunna planera, dokumentera och utvärdera verksamheten! Tillräckligt många pedagoger i förhållande till antalet barn och inte för stora barngrupper, så att det fungerar att både vistas alla tillsammans  och att dela in sig i mindre arbetsgrupper, och att säkerheten inte äventyras bara för att en pedagog planerar eller är sjuk.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.