Annons:
Etiketterkvalitetsarbeteutvecklingsarbete
Läst 2051 ggr
Loris M
6/30/15, 11:31 PM

Vad är kvalitet i förskolan?

Vad kvalitet i förskolan är finns det delade meningar om bland forskare, men enligt Sheridan, Pramling-Samuelsson och Johansson (2010) finns det vissa värden som alltid finns närvarande oberoende av hur man tolkar och definierar kvalitet. Nämligen, barns välbefinnande och lärande. De framhåller också att ”En slutlig definition av kvalitet är varken möjlig eller önskvärd.” (s. 25). Med andra ord, vi lever i en föränderlig värld och vad som anses vara kvalitet varierar beroende på tid, kontext och samhällets värderingar. 

Vad har du för tankar om kvalitet i förskolan? Vad är kvalitet för dig? 

Källa:

Sheridan, S., Pramling Samuelsson, I. och Johansson, E. (2010). Förskolan – arena för barns lärande. Stockholm: Liber AB

Annons:
Loris M
8/5/15, 11:53 AM
#1

Lyfter upp även denna tråd då jag gärna vill veta vad ni tycker. 🙂

OberonsMatte
9/26/15, 7:31 PM
#2

För mig innebär kvalitet i förskolan att den är trygg, rolig och lärorik och att andan är kreativ och i ständig utveckling med styrdokumenten i minnet.

Närvarande och engagerade Pedagoger med tillräcklig planerings- och reflektionstid för att kunna planera, dokumentera och utvärdera verksamheten! Tillräckligt många Pedagoger i förhållande till antalet barn och inte för stora barngrupper, så att det fungerar att både vistas alla tillsammans  och att dela in sig i mindre arbetsgrupper, och att säkerheten inte äventyras bara för att en pedagog planerar eller är sjuk.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: