Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
7/18/15, 5:08 PM

Brukar ni ha samling?

Att ha samling varje dag är ungefär lika självklart i förskolan som att barnen ska ha en fruktstund eller att få vistas ute varje dag. Problemet med saker som vi anser vara självklara är att de riskerar bli till rutin och att vi gör det utan att reflektera över varför. Så blev det även för mig och mina kollegor ändå tills en av oss tog upp det på vårt reflektionsmöte och frågade om vi tyckte att samlingar var roliga. Det visade sig att ingen av oss tyckte det och att vi hade samling mest för att det var givet att vi skulle ha det varje morgon. Det här var ju minst tio år sedan och sedan dess har vi prövat många olika varianter: att planera samlingar och använda dem till vårt tematiska arbete, att låta barnen vara med och planera innehåll i samlingar, att ha spontana samlingar eller sång samlingar, att ha flera samlingar samtidigt med olika innehåll i små grupper, t.o.m. att avskaffa samlingar helt.

Att ha samlingar kan vara bra om det fyller en funktion och man har ett syfte med det. Att ha samlingen för samlingens skull och för att man alltid haft det är ingen bra anledning tycker jag. Då är det oreflekterat. (Samlingar kan utformas på olika sätt och på Förskoleburken kan ni få lite inspiration och idéer.) När man tittar på forskning och de som har intresserat sig för barns delaktighet och maktrelationer på förskolan, har samlingar varit speciellt intressanta. Samlingar är nästan alltid vuxenstyrda (kommer inte på någon referens just nu) och det är de vuxna som får störst talutrymme samt kan utnyttja sin "maktposition". I samlingar tränas barnen ofta i de sociala och skolförberedande färdigheter som att räcka upp handen, sitta still, vänta på sin tur, lyssna m.m. Eller i syfte att förhöra (vilken veckodag det  är, månad, vilka är på förskolan idag). Barns delaktighet är med andra ord inte så stor på sådana samlingar och det är även många barn som "misslyckas" med det de "övas i" just på samlingar. Tillrättavisningar kan ta en stor del av samlingen.

Känner ni igen er i det jag skriver? Några reflektioner? Har ni samlingar och hur brukar ni utforma dem?

Fingerprints
7/30/15, 7:56 PM

Vi har samlingar i princip varje dag där vi gör olika saker, helst vill jag ju göra saker baserat på dåvarande projekt men ofta blir det "bara" sångsamling hos oss, detta då barnen uppskattar det.  Jag är noga med att aldrig tvinga barn att vara med på samlingen men 13 av våra 15 barn kommer gladligen och är med så de två andra brukar glida med av grupptrycket :) Men de dagar de inte vill så får de göra något annat så länge. Skulle jag märka att intresset för samlingar sinade eller att en majoritet fann det ointressant så hade jag gjort om upplägget, bara haft ett par samlingar i veckan och om det fortfarande var tråkigt struntat i det helt. Har vikarierat på så många förskolor som tvingar sina barn sitta ner två gånger om dagen (innan lunch och mellis), det blir alltid tjafs om att sitta ner i en ring, sitta stilla, inte prata i mun på varandra och hej och hå. Förstår inte hur de orkar bråka om detta varje dag och för vems skulle gör de det egentligen?!!??!

En annan sak som är viktigt för mig är upplägget. Det ska inte bara vara jag som styr samlingen, barnen behöver inte räcka upp handen  för att få prata och så länge det hålls på en balanserad nivå så ska alla kunna synas och höras, ge förslag och vara med och styra. Jag försöker undvika att tysta ner barnen så länge de inte börjar prata för många i mun på varandra.

Regnbåge

7/30/15, 8:07 PM

#1 Det låter som att ni tänkt igenom era samlingar. Det är bra och något som inte alla gör. Då blir det så som du beskriver att barnen sitter med på samlingen helt motvilligt och det blir mest konflikter och tillrättavisningar. Det är inte roligt för någon.

7/30/15, 10:02 PM

Gaaah jag har så mkt om samlingar. Ska bara hinna sitta vid datorn och berätta det. Mobilversionen är så dålig på Android!

7/30/15, 10:10 PM

Sammma här! Både när det gäller samlingar och mobiler :-)

OberonsMatte
9/3/15, 5:13 PM

Jag tycker att det är jätteviktigt med samling! Det stärker gemenskapen och känslan av samhörighet och är också en återkommande rutin som hjälper barnen att förstå dagarnas struktur och som främjar tidsuppfattningen.

Jag har på senare år mest arbetat med de allra yngsta barnen i förskolan och där är variation i samlingen inte det som barnen tycker är roligast. När inskolningen är avklarad lyser det i barnens ögon när de vet vad som väntar och vet hur det går till. Att veta vad som ska ske och hur, är en viktig trygghetsfaktor och något som små barn kan känna stor glädje i, inte minst i förskolan där mycket antagligen känns förvirrande och nytt.

Jag har från föräldrar ofta fått höra hur deras små 1-åringar vill leka samling hemma och hur barnet visar för övriga familjen hur det ska gå till med sångkort och allt och hur man ska sitta!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/5/15, 11:35 AM

En otroligt viktig sak när det gäller samlingar öht är att samtliga Pedagoger som är med är det med entusiasm och glädje och att samlingarna inte är för långa och utdragna med många moment som går ut på att bara vänta.

Tycker man som pedagog att det känns segt, att man blir distraherad och att det börjar krypa i kroppen kan man vara säker på att många barn känner likadant (om inte värre)!

Sajtvärd Katter iFokus