Annons:
Etiketterotdiverse
Läst 3890 ggr
Loris M
7/31/15, 8:35 PM

Förskolebarn kvarglömt efter stängning

Det här måste väl ändå vara varje förskolepedagogs värsta mardröm! 😮Barnet glömdes bort på förskolan, Pedagoger låste och gick hem. När föräldrarna kom (som var försenade) upptäckte de till sin fasa att förskolan var stängd och deras gråtande barn var inlåst. 

Pappa bryter sig in! 

Annons:
Magi-cat
7/31/15, 8:37 PM
#1

Vilken skräck! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
7/31/15, 8:46 PM
#2

Ja, det är ju fruktansvärt! Det har hänt i Sverige också. Det har hänt också att man glömmer bort ett barn när man går på skogsutflykter. Jag vet att vi för ett antal år sedan fick stränga restriktioner i hela kommunen efter två sådana fall i Sverige, att aldrig gå själva med några barn på utflykter. Vi var tvungna att alltid gå två, oavsett om det handlar om tre eller femton barn.

Zynell
7/31/15, 8:51 PM
#3

Vi bor mitt ute i skogen. En dag när min mamma körde bil genom vår skog upptäckte hon två ensamma barn. De var 2-3 år gamla. Hon tog hand om dem tills polisen hämtade dem. Det visade sig att de tillhörde ett dagis längre bort som hade varit ute på skogspromenad och tappat bort barnen. Så nog händer det här också.

VildaVittra
7/31/15, 9:33 PM
#4

#3 Man skulle sätta GPS-trackers på alla barn i förskoleåldern när man är på utflykt, vet hur fruktansvärt snabba de kan vara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
7/31/15, 9:52 PM
#5

#4 Har för mig att det var någon förskola för något år sedan som gjorde det, men det blev stora protester. Både från Pedagoger och föräldrar.

Visst är de snabba och det gäller att ha fungerade rutiner kring utflykter. Tack och lov har jag aldrig råkat ut för något sådant själv. Men det var ofta en obehaglig känsla att vara sist på förskolan och stänga. Vet inte hur många gånger jag räknat, gått igenom pärmen och tittat igenom hela förskolan flera gånger innan jag till slut kände att jag kunde gå hem.

OberonsMatte
8/1/15, 9:46 AM
#6

Att ha konkreta rutiner för närvaro och "stryka" de barn som blir hämtade är otroligt viktigt! Att det slarvas med det och att man på något sätt förväntas "hålla  det i huvudet" är vanligare än man tror.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Thiah]
8/1/15, 10:15 AM
#7

Kollar man inte igenom dagis innan man stänger,? Jag gör iaf det. Sen är rutiner viktigt. Räkna,räkna och återigen räkna barnen du har.

Loris M
8/1/15, 11:51 AM
#8

#6 Håller med!" Hålla i huvudet" har jag aldrig försökt mig på och hopas att det inter så vanligt. Då har man inte koll. Vi hade t.o.m. rutin för vem som "stryker " barnen så att alla inte springer till pärmen eller att ingen gör det. Visst går man igenom hela förskolan innan man stänger så egentligen borde det inte hända.

Mrsarrow
8/2/15, 7:56 PM
#9

Vilken mardröm!

[JeanetteK]
8/4/15, 11:30 AM
#10

Usch ja… läste också om det. När jag och min kollega brukade gå ut i skogen med barnen brukade en av oss gå först och leda gruppen och en gick sist och gjorde inget annat än räknade barn🤪Vilken mardröm det skulle vara att komma hem med för få… 

Att ett barn kan bli kvarglömt och inlåst är heeelt galet tycker jag. Då måste man verkligen se över sina rutiner vid stängning.

Gasoline
8/7/15, 11:09 AM
#11

Aj, detta var ju verkligen inte bra ur någon synvinkel :-o

Loris M
8/8/15, 7:55 PM
#12

I den här artikeln skriver de om liknande fall. Allt från att barnet lämnats ensamt på förskolan till att Pedagoger inte ens upptäckt att barnet tagit sig ut och rymt. Nedan några exempel som hänt de senaste åren bara i Malmö! 

2015: Ett tvåårigt barn tappas bort och hittas på Amiralsgatan. Ett fyraårigt barn rymmer från förskolan.

2013: Fem förskolebarn glöms kvar i kyrka. Kyrkans personal tog hand om barnen och ringde förskolan.

2012: Fyraåring glöms kvar på dagis när resten åker på teater. Upptäcks flera timmar senare.

2011: Tvååring glöms kvar på lekplats. Privatpersoner larmar. Föräldrar informeras dagen efter eftersom personalen var chockade.

Loris M
8/8/15, 8:02 PM
#13

Kommer ihåg ett tillfälle när jag var på jobbet så kom ett av våra tidigare förskolebarn till oss. Hen hade rymt från fritids för att några barn retade honom och personalen där gjorde inget åt det (enligt barnet). Vi ringde till fritids och de hade inte ens märkt att barnet var borta. Hen fick stanna en stund med oss och prata och sen gick vi tillbaka med hen. 😕Vi var så tacksamma och glada över att barnet kom till oss och inte bara försvann någon annanstans. ❤️

Annons:
Gasoline
8/9/15, 6:18 PM
#14

#13 stackars liten, skönt att hen fann lite trygghet hos er iallafall @):-

JonasDuregard
8/10/15, 4:06 PM
#15

När jag skulle hämta min dotter för något år sedan så upptäckte jag att det stod ett gråtande barn innanför den låsta dörren till en nyligen stängd avdelning. Andra avdelningar var fortfarande öppna och det var rätt mycket folk runtomkring så hen var nog inte där många minuter, men blev givetvis väldigt ledsen. Det tar inte lång tid för paniken att infinna sig i en sådan situation. 

Personalen jag sa till tog det påfallande lugnt när hen gick för att släppa ut barnet. Undrar lite om barnets föräldrar fick reda på vad som inträffat…

Loris M
8/10/15, 4:27 PM
#16

#15 För ett ensamt och gråtande barn kan bara ett par minuter kännas som en evighet. Hemskt! 

Att pedagogen tog det lugnt hoppas jag inte beror på att det är vanligt förekommande. Utan snarare att hen kanske ville avdramatisera situationen inför dig som förälder och ge intrycket att de hade koll. Själv hade jag berättat om händelsen för föräldrarna men det hade säkert inte alla gjort. Mindre trevliga saker kan inträffa och jag ville aldrig riskera förtroendet mellan mig och föräldrarna. Barnen kan ju dessutom berätta själva och undra om man känner sig dum som pedagog om föräldrar tar upp det med hen.

JonasDuregard
8/10/15, 5:44 PM
#17

Finns det något gemensamt regelverk för att dokumentera sånt här, med barn som kommer bort och så vidare? (motsvarande avvikelserapporter i vården)

Loris M
8/10/15, 7:48 PM
#18

#17 

Ja, men på lokal nivå. Tror att det skiljer från kommun till kommun. I kommunen där jag jobbade fanns det en särskild blankett som man alltid skulle fylla i och lämna till förskolechefen som i sin tur måste skicka det vidare till Barn och utbildning. Från början var det mest om det hände något allvarligare att vi eller föräldrar var tvungna att uppsöka vård. Men för några år sedan (tror att det är ca 6 eller 7) kom det nya direktiv då det under en relativt kort tid hände flera incidenter som man tror till stor del berodde på att verksamheten var underbemannad. 

Då skulle vi rapportera in precis alla händelser. Det kan handla om att två barn blev osams och att det slutade i ett slagsmål, att något barn uttryckte sig nedsättande mot något annat, att något barn ramlade och slog ut tanden m.m. Föräldrar skulle alltid informeras och även få en kopia av rapporten om de så önskade. Vad de sen gör med alla dessa rapporter vet jag inte. Samlas de på en hög eller om man gör konsekvensanalyser (som det var tänkt från början tror jag) och hur personaltätheten inverkar på barnens säkerhet.

OberonsMatte
8/11/15, 12:38 PM
#19

När det gäller säkerheten kan jag känna viss oro över tendensen att öppna upp mellan avdelningar och arbeta i storarbetslag med hemvister istället för arbetslag och avdelningar.

Att barnen har möjlighet att fritt röra sig mellan hemvisterna låter ju bra med tanke på t.ex. barns inflytande och det ökade aktivitetsutbud det innebär, men hur är det med säkerheten?

Det magiska och populära ordet samarbete kan också dölja det faktum att man faktiskt är för få vuxna i förhållande till antalet barn.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
8/12/15, 5:34 PM
#20

Usch mardröm!

Jag vikarierade på en förskola, vi trodde vi fått in alla barnen, räknat dem. Men så kommer förskolchefen och säger "är inte detta erat barn", då var det en som var kvar med dem andra barnen på annan avdelning ute. Pedagogerna tyckte det var pinsamt, syntes å dem

Jag är extremt nojjig, jag hade nog trippelkollat listan 100 gånger innan stängning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: