Annons:
Etikettpedagogiska-inriktningar
Läst 5237 ggr
Skorpion76
2015-08-01 13:06

Montessoriförskolor?

Hur vanligt är det med sådana nu för tiden? Jag tror att många barn som har svårt för inlärning skulle bli hjälpta av den pedagogiken.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Loris M
2015-08-01 13:27
#1

Jag vet inte hur vanligt det är men det finns många förskolor med den inriktningen. Kanske har vi någon här på sajten som jobbar på en Montessori förskola? Jag har tänkt skriva en artikel om den pedagogiken så småningom. Började först med Reggio Emilia som den första i serien om pedagogiska inriktningar. Har du själv gått på en Montessori förskola? Du får gärna berätta mer om på vilket sätt du tycker att den pedagogiken är bra för barn med inlärningssvårigheter.

Skorpion76
2015-08-01 15:48
#2

Jag har själv inte gått någon sådan förskola, men önskar verkligen att jag hade gjort det. Jag kan inte så mycket om Montessoris pedagogik, men det jag vet är att barnen får jobba i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar. En före detta ledsagare berättade att hon hade varit och besökt ett sådant dagis och det var riktigt lugnt där. inget stim och stoj som de annars kan bli när barn leker tillsammans. Något barn mobbas ut och får inte vara med och leka eller så leker ungarna en lek där en svag individ kuvas till underkastelse på ett eller annat sätt. in före detta ledsagare berättade att på Montessoridagiset som hon besökte var det däremot riktigt lugnt. Barnen satt och läste eller pysslade.  

Jag tror att den här pedagogiken är riktigt bra för barn som har svårt för att lära in eftersom de enligt den får jobba i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar. De gör att det blir väldigt lugnt och alla sköter sitt. Det blir inte den dr hetsen och tävlan som det annars kan bli mellan barn om vem som är färdig först och så vidare.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Loris M
2015-08-01 20:52
#3

#2 Förskolan är till för barn 1-5 år och de ska "jobba" i egen takt oavsett vilken förskola de går i. Det finns inga krav på att barnen ska prestera något. Det kanske var lugnt när ledsagaren besökte förskolan men i alla barngrupper uppstår konfligter, barn tävlar med varandra och kan vara taskiga mot varandra när det kommer till leken. Jag tror inte att Montessori är ett undantg. I pedagogernas uppdrag ingår att skapa en miljö där alka trivs och mår bra. Att uppmärksamma och lösa konflikter.

Anonym
Anonym
2015-08-02 03:20
#4

Jag har inte gått i en "riktig" Montessoriskola, däremot gick jag hela lågstadiet i en skola som arbetade med montessoripedagogik då en lärare (vår klassföreståndare) var frälst och ansåg att Montessori var det enda rätta.

Kan säga att det var helt värdelöst och jag önskar att mina föräldrar satt mig i en annan skola. Idén med Montessori låter kanske fint i teorin, men i praktiken fungerar det mycket dåligt och de enda som klarar av det är i princip de elever med mycket självdisciplin och enorm press från föräldrar.

För en totalt ointresserad elev med nära noll självdisciplin blir resultatet katastrofalt då det innebär att man tillbringar större delarna av skoldagen med att rita och dagdrömma. När min klass började på mellanstadiet (som inte arbetade med montessoripedagogik) kunde endast 2 elever av ungefär 25 gångertabellen.

Mobbningen i min klass levde och frodades, faktum är att vår skola hade störst problem med mobbning av alla i vår stad, tråkigt nog var det inget som lärare eller rektor ville kännas vid och det sopades istället under mattan. De få halvhjärtade insatser som gjordes bestod av möten med lärare och skolsköterska där offren fick höra vad de behövde ändra på och uppmaning till att skaka hand med förövarna.

Loris M
2015-08-02 11:38
#5

#4 Tråkigt att läsa att du har så negativa upplevelser. Om jag ska vara ärlig så finns det väldigt mycket inom Montessoripedagogiken som inte tilltalar mig. Jag har inte erfarenhet av att arbeta med den pedagogiken, så egentligen är jag inte så lämpad att uttala mig om för- och nackdelar. Men jag har läst förstås om den och vet vad det går ut på. 

Något som jag har svårt för är just den här biten som du själv råkat ut för. Det är barnen själva som ska styra sitt lärande eftersom de enligt Maria Montessori har en inneboende drivkraft till att lära sig. Läraren ska lägga fram material men hålla sig i bakgrunden och invänta barnens s.k. ""sensitiva perioder" då barnet är extra mottaglig och intresserad. Frågan är då vad man gör när ett barn är totalt ointresserad? Rent teoretiskt ska det vara möjligt för ett barn att sitta lugnt och koncentrerat med en penna i handen en hel dag och bara drömma sig bort. Vilket du också tyvärr erfarit.

Sen när det gäller det här med att "jobba" det är ju också lite typiskt för den pedagogiken. Leken ansåg Maria var mest en verklighetsflykt och barnen är lyckligast när de jobbar och inte när de leker. Och att "jobba" handlar just om att vara koncentrerad, lugn och tyst när man arbetar med sitt material. Det går ju emot den kunskapssynen och forskningen om lärandet som är aktuella idag. Nämligen att lärande sker i samspel med andra och kommunikation är jätte viktig och avgörande. Läraren roll ska inte vara passiv. Sen finns det en del saker i den pedagogiken som är bra också och jag hoppas att vi har någon här som jobbar på en sådan förskola så vi kan få lite fler tankar och infallsvinklar. 

#0

Här hittade jag en sida med alla Montessori förskolor och skolor i Sverige och det verkar vara rätt så många.

Daehyun_cheesecake
2015-08-16 12:45
#6

Följer tråden

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Annons:
Ria74
2015-08-19 22:15
#7

Jag valde en montessoriförskola när dottern skulle inskolas eftersom av dom förskolor som finns på orten verkade den vara bäst med liten barngrupp, många Pedagoger och lite lugnare tempo.

Jag har själv jobbat på kommunal förskola och tyckte det var ett ganska hetsigt tempo där.

Nu är dottern bara 2 år än och inte varit där så länge (sen november-14) men jag upplever pedagogiken bra för henne. Det tas mycket hänsyn till vad barnet intresserar sig för och hon utvecklas bra av det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
2015-08-21 15:57
#8

kommunal.. eller Montessoripedagogiken.. Vad spelar det för roll?

Jag tror alla vill det bästa, ska man räkna upp hur många som inte trivts i en vanlig kommunalskola/förskola? Montessoripedagogiken är iaf ett försök till att göra annorlunda vilket många mår jättebra av sen finns det såklart dem som ratar det som med allt annat här i livet.. olika åsikter det betyder inte att det ena gör det andra dåligt jag är ganska öppensinnad då jag själv gått i en alternativ skola med inriktning på antroposofi vet att det hjälpte många barn men vet också att vissa avskydde det men samma sa med den kommunala skolan jag gick på innan så ja..

Loris M
2015-08-21 19:27
#9

#8 Men det är väl ingen som säger att det är fel på Montessori pedagogiken eller att det inte finns barn som inte mår bra på kommunala förskolor? Jag tycker nog att barnens välmående är mer beroende av pedagogernas synsätt och förmågor till inlevelsen än vilken pedagogik förskolan har. Sen när man tittar på forskningen så har de en del att säga om det. Och då finns det också pedagogiska inrikningar som är mer i enlighet med tiden vi öever i nu. Reggio Emilia är en sådan pedagik som många anser är "rätt" idag. Om några år tänker vi kanske på andra sätt.

Anonym
Anonym
2015-08-21 21:27
#10

#9 Har inte heller sagt att någon har sagt att Montessori pedagogiken är fel… eller att det finns barn som inte mår bra på kommunala förskolor 😛

Som jag sa i inlägg #8 Oavsett pedagogik så är det individuellt vad folk trivs med, för många barn har det passat jättebra att få gå på till exempel Montessori medans en kommunal skola inte funkar för vissa…

Man kan inte säga att det ena är bättre än det andra.. utan det är upp till var o en o uppleva.

Upp till toppen
Annons: