Etikettinfo-från-admin
2015-08-02 17:48

Sajtens lexikon

Lexikon är en jätte bra och användbar funktion som underlättar för alla. Eftersom förskolepedagoger har ett yrkesspråk kommer sajten att innehålla ett stort antal begrepp som vi inom förskolevärlden många gånger tar för givet att alla förstår. Men alla medlemmar är inte verksamma i förskolan och då är sajtens Lexikon ett väldigt bra redskap. Jag har påbörjat att fylla den här sajtens Lexikon med relevanta begrepp, men vill nu även uppmana er medlemmar att bidra och hjälpa mig att leta upp och förklara begrepp som ni anser vara viktiga att belysa. Det kan ni göra på två sätt:

1. Finns det något ord som du tycker borde tillhöra sajtens Lexikon, skriver du det direkt i den här tråden så ordnar jag det. Det kan vara ett begrepp (ex. Register och varieteter) eller ett helt område (ex. Flerspråkighet). Denna tråd kommer att finnas "nålad" under Aktuellt så den är lättillgänglig.

2. Du kan också själv starta en tråd där du förklarar ett viktigt begrepp/område. Då bockar du för "Tillhör sajtens lexikon" (se bilden nedan). Tänk på att det är jätte viktigt med rubrik och att det helst ska vara ett eller två ord!

Om du är ny på iFokus och inte känner till funktionen Lexikon:

Om du tittar på ordet Flerspråkighet så kan du se att ordet är understruket. Det innebär att det finns med i sajtens Lexikon. Vilket i sin tur innebär att du kommer direkt till tråden där ordet förklaras om du trycker på det. Sajtens Lexikon hittar du i fältet ovan. Se bilden nedan!

Tack för att ni hjälper till att hålla ordning på sajten! 🙂

• Redigerat 2020-10-30 17:04 av Loris M