Annons:
Etikettlitteratur
Läst 5301 ggr
Magi-cat
8/3/15, 8:57 PM

Boktips-tråd

En tråd för allmänna boktips rörande barn och förskola, kanske kan vara bra att ha? 😎

"Må bra i förskolan" av Ylva Ellneby är en bok om att må bra med hjälp av musik, yoga, lek, miljö, mindfulness och massage i förskolan! Trevligt upplägg med många bilder.

http://www.adlibris.com/se/bok/ma-bra-i-forskolan-musik-yoga-lek-miljo-mindfulness-massage-9789125090240

Finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
8/3/15, 9:12 PM
#1

Tack för tipset! 👍 Har läst och använt boken när jag jobbade. Den har många bra och konkreta övningar. Yogaövningar hade jag med barnen istället för vila efter lunchen. De tyckte mycket om det. Det handlade om att göra olika yogaställningar som påminde om djur. Mycket skojigt! 

Ang. boktips tråd så har vi en rubrik som heter Litteratur. Där har jag tänkt att man ska kunna lägga sin tråd både när man vill tipsa och diskutera någon bok. 😎

Edit. Du kanske menade att den här tråden får vara en boktips-tråd? Det funkar också! 👍

Nu finns tråden under Aktuellt!

Magi-cat
8/3/15, 9:38 PM
#2

#1 Kul att du använt den! 👍

Missade att det fanns en litteratur-kategori. Jo, jag tänkte det här som en boktips-tråd. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
8/4/15, 10:45 AM
#3

Jag vill tipsa om en bok som jag tycker är viktigare än någonsin!

Boken heter "Anknytning i förskolan - vikten av trygghet för lek och lärande"  och är skriven av Malin Broberg, Birthe Hagström och Anders Broberg.

http://www.bokus.com/bok/9789127133129/anknytning-i-forskolan-vikten-av-trygghet-for-lek-och-larand

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
8/4/15, 2:11 PM
#4

Barnbokstips:

"Vem hämtar vem?" av Siri Ahmed Backström och Karin Cyrén, 2014.

Spännande med sitt annorlunda upplägg! Den ska läsas från två håll. I ena halvan gör barnen på förskolan tvärtom och ska hämta sina föräldrar på deras jobb. Andra sidan handlar om när föräldrarna ska hämta sina barn och inte hittar dem. I mitten så möts de!

Barn verkar gilla boken för sitt ovanliga upplägg och för barnens oväntade upptåg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/10/15, 3:37 PM
#5

För Pedagoger och förskollärarstudenter en precis nyutkommen bok av Susanne Thulin:

"Göra naturvetenskap i förskolan - med fokus på kommunikation"

"Boken handlar om naturvetenskap i förskolan, men har också didaktiska anspråk. Den berör förskollärares inställning till sitt uppdrag i förskolan, till innehållsområdet naturvetenskap och till hur man arbetar med ämnet. Här tas också kommunikationens betydelse för barns lärande upp" Källa

Loris M
8/19/15, 8:31 PM
#6

Ville tipsa om en jätte bra och viktig  bok (i pdf format) som ni enkelt kan ladda ner och läsa för era barn. "Boken om liten" har tagits fram av Brottsoffermyndigheten i samarbete med Stina Wirsén. Den handlar om Liten som har föräldrar som bråkar och slås och inte tar hand om honom så han får klara sig själv.  Han har en "fröken"som är snäll och som lyssnar och som han till slut vägar berätta om hur jobbigt han har det. 

Under samma länk finns det broschyrer som ni kanske kan tycka är användbara. Som exempelvis hur du som pedagog kan hjälpa barn som är utsatta för brott.

Annons:
Loris M
9/19/15, 8:58 PM
#7

Anette Skåhlberg har skrivit flera bra böcker på HBTQ tema. 

Kalle med klänning Om Kalle som tycker att det är jätte skönt att ha klänning och när sommarlovet är slut bestämmer han sig för att gå till skolan iklädd en rosa klänning.

Jösta och Johan är två giraffer som är kära i varandra och vill ha ett litet barn. Men de är killar båda två. Hur ska de lösa det?

Kalle som Lucia Ja… ni kan säkert lista ut själva vad det handlar om. 😉

Saga85
9/23/15, 1:45 PM
#8

#7 Det finns även andra uppföljare med Jösta och Johan, vet inte vad de heter då jag bara kollade in böckerna på HBTQ-festivalen för några år sedan. Men finns något om när deras barn börjar skolan och någon om att hen får ett syskon.

Vill tipsa om en intressant bok: Manlighet i fokus - en bok om manliga Pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola. Skriven under redaktion av Marie Nordberg.

Och en annan om som handlar om hur barn blir till genom donator.  - Mamman och fröet- av Ann-Katrine Engström

Loris M
9/23/15, 3:49 PM
#9

#8 Tack Saga för tipset! 🌺

Magi-cat
11/5/15, 5:17 PM
#10

Vill tipsa om "Innan jag fanns" av Petrus Dahlin och Maria Nilsson Thore.

En filosofisk bilderbok för de små, 3-6 år enligt förlaget. (Jag skulle kanske sätta 4-6, men det beror förstås på person och behov. )

Systrarna Py och My hälsar på sin morfar på landet och fantiserar om universums oändlighet ur sitt barnperspektiv med äggplaneter, stjärnvindar och rymdbebisar. Var fanns Py innan hon var född och vad händer med morfar när han blir gammal och dör? Blir han en stjärna i rymden eller skrumpnar ihop till ett frö?

Och hur lång är egentligen natten i rymden? Existentiella frågor vävs med mycket värme och humor ihop med barnens tankar. Nyfikenhet möter oändlighet. "I evigheters evighet. Eller i alla fall så länge veden räcker."

Bilderna är också fina och  harmonierar med sitt mjuka formspråk väl med texten .

En bok att läsa och prata om tillsammans. Kanske den passar när någon dött och frågorna är många och svaren svåra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/19/16, 8:50 PM
#11

Nya massagesagor av Sara Wikander

"Intresset för barnmassage ökar stadigt, och det är inte svårt att förstå varför. Beröring i form av massage skapar trygghet, lugn och självförtroende, och främjar barnets utveckling på en rad olika områden. Barnet blir sett och bekräftat, och stunden av närhet med föräldern lätt en högtidsstund på dagen."

http://www.adlibris.com/se/bok/nya-massagesagor-9789153436379


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/25/16, 3:44 PM
#12

**"Åka buss, Henrik Wallnäs & Matilda Ruta, Natur & Kultur
**Hur upplever ett barn flykten från ett krig? Det har Matilda Ruta och Henrik Wallnäs utforskat i en tidlös bilderbok som inte kunde vara mer aktuell. Här skildras flykten ur barnets perspektiv. Bilderna är rika till färg, form och innehåll, och fulla av upptäckter. De visar vad barnet observerar, vilket skapar en fängslande relation mellan text och bild, där mycket förblir outtalat. Var vi befinner oss på sista sidan, vad som är dröm och vad som är verklighet, är öppet för tolkning."

Boken är nominerad till Augustpriset 2016.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/26/17, 5:37 PM
#13

"Sitta stilla som en groda - mindfulness för barn 5-12 år (och deras föräldrar)" av Eline Snel

"Många barn är översköljda av intryck och har fullt upp nästan jämt. Det kan göra dem trötta, oroliga, stressade och rastlösa. De enkla mindfulness- och meditationsövningarna /…/ hjälper barnen att hämta andan och känna efter vad de behöver här och nu. De lär sig att slappna av, öka sin koncentration, somna lättare, hantera svåra känslor samt bli mer tålmodiga och närvarande."

(från baksidestexten)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/12/17, 1:14 PM
#14

I Västerbotten driver man ett projekt som kallas "Brytiga böcker".

"Med barnböcker och normkreativa metoder vill projektet motverka diskriminering."

https://www.minabibliotek.se/sv/article/eva-gustafsson-ber%C3%A4ttar-om-brytiga-b%C3%B6cker

Bibilioteksbladet 2017:05


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
7/13/17, 10:22 AM
#15

"Det är bara att läsa" av Ylva Nielsen

En bok som alla lärare och andra som arbetar med barn bör läsa.

Det är en bok som illustrerar hur det är att läsa om man har dyslexi. En bok skapad för att öka förståelsen för funktionshindret .

http://yndesign.weebly.com/web-shop.html

l'm back

Magi-cat
9/19/17, 6:27 PM
#16

"Tjejer kan också leka med dockor" av Sandra Brömster

Boken vänder på stereotypa könsmönster och hjälper till att skapa samtal om normer på en nivå där både barn och vuxna kan vara delaktiga.

Framkallar aha-upplevelser och skratt…🙂

ca 3-6 år

https://www.adlibris.com/se/bok/tjejer-kan-ocksa-leka-med-dockor-9789186213824


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/9/18, 7:09 PM
#17

"Du och din hjärna" av Peter Ekberg och Jens Ahlbom. För ca 9-12 år.

"En människohjärna väger lite mer än ett stort mjölkpaket, lite över 1,5 kilo, och har ungefär samma konsistens som havregrynsgröt. En människohjärna är faktiskt inte större än att den går att hålla i handen, ändå innehåller den så mycket! Den är ett stort universum av nervceller.

Du och din hjärna är en nyfiken faktabok som utforskar små och stora frågeställningar om den sinnrika kroppsdel vi har inuti skallen."

https://www.adlibris.com/se/bok/du-och-din-hjarna-9789172999206


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/8/19, 8:07 AM
#18

Olaug Nilssen: "Till Daniel".

Mycket berörande om hur det är att leva med en son med autism. En viktig bok.

"Länge visste jag inte vad jag skulle göra när du slog mig och bet mig. Du slog mig. Jag sa nej och flyttade lugnt tillbaka din hand. Du slog mig. Jag sa nej och flyttade lugnt tillbaka din hand. Du slog mig. Jag sa nej och flyttade lugnt tillbaka din hand. Du slog mig, jag ylade. Du bet mig, jag bankade i väggen."

https://www.selmastories.se/artikel/olaug-nilssen-bok-autism/?utm_source=Nyhetsbrev&utm_campaign=2fec981cbe-EMAIL_CAMPAIGN_2019_04_04_09_41&utm_medium=email&utm_term=0_4f6215cb74-2fec981cbe-37736625


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/20/19, 1:00 PM
#19

#18 En son med autism ska det vara. 🙂 Kan moderator vara snäll och ändra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/20/19, 7:31 PM
#20

Ändrat och klart! 🙂

Den boken verkar vara lite annorlunda och tar upp allt sådant som andra undviker att skriva om. Bra! Ibland förskönas diagnoser och det skrives om dessa som "superkrafter". Det är nog inte så enkelt.

Annons:
Ulph Swenson
6/25/19, 4:38 PM
#21

Alltså, är ni verkligen seriösa när ni vill indoktrinera barnen med HBTQ-tramset?

Loris M
6/25/19, 5:17 PM
#22

#21 Skapade du ett nytt konto bara för att säga det? 😕

Vilket trams ? Att vi vill lära barnen att det är okej att älska vem man vill oavsett kön? Är det trams tycker du?  😕

Ulph Swenson
6/25/19, 8:09 PM
#23

#22 Det är självklart helt okej för barnen att älska vem de vill när de växer upp. Har jag skrivit något annat? Men behöver det verkligen propageras för det? Varför skulle det vara rätt att mata barnen med HBTQ-propaganda? Och till vilken nytta?

Loris M
6/25/19, 9:51 PM
#24

#23 Du får nog vara lite mer konkret än så. Var någonstans matas det med "propaganda"? Vad exakt tycker du är "HBTQ-trams"?

Det här är i övrigt en boktips-tråd så det vore bra om du startade en ny tråd om du vill diskutera det här. Då kan vi hålla den här tråden fri från sådant som inte är boktips.

Magi-cat
9/9/19, 9:46 AM
#25

Boken "Drottningsylt" av Josefin Johansson och Jonna Björnstierna har fått pris för bästa fackbok i barn- ungdomskategorin!

"Drottningsylt är en modern och angelägen historieskrivning som fyller ett tomrum. Med rapp och kaxig ton lotsar Josefin Johansson oss genom Sveriges drottningar, från vikingatiden till idag. Hon har varit mån om att göra drottningarna till mänskliga personer av kött och blod. Läsaren ges en vink om hur patriarkal vår historieskrivning är genom att bristen på tidiga källor tas upp och på ett provocerande sätt ger Johansson Sveriges samtliga drottningar epitetet ”regent”. Jonna Björnstjernas illustrationer matchar den humoristiska och lättillgängliga ton som genomsyrar denna faktabok. Flera av drottningarna har försetts med olika attribut som kännetecknar deras historia, såsom ett upprört pergament eller en tändsticka i en makaber berättelse. Bokens form är genomtänkt; text och illustration är djärv och uppstudsig och förpackningen lika anslående som drottninglikt vacker."

https://www.biblioteksforeningen.se/nyheter/carl-von-linne-plaketten-till-josefin-johansson-och-jonna-bjornstjerna/?fbclid=IwAR03Unq_wEaD03C7RQNCd7k-URsdR_Uy4gv4JO_EqRcz8-ISFw4KQ4MgMcg

Inte precis förskola, men för lite äldre barn…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
9/9/19, 10:47 PM
#26

#25 Tack! 🌺

Magi-cat
9/12/19, 9:13 PM
#27

"Vi är lajon!" av Jens Mattson, Jenny Lucander

"Lillebror och storebror har världens bästa fantasi ihop: de är farliga lajon på savannen. Fast storebror har blivit sjuk, och nu orkar han bara ryta svagt. Men lajon vill inte sitta fast i slangar och dropp och snart är de på jakt igen. En tantzebra med rullator, och en gubbflodhäst med sjukhuspyjamas, alla är de byten på sjukhuset. När storebror blir väldigt, väldigt trött tänker lillebror att snart ska vi på jakt igen.

Vi är lajon! är en ömsint, humoristisk och hjärtskärande vacker berättelse om kärleken mellan två bröder och förmågan att med hjälp av lek ta sig vidare genom den ordlösa sorgen när någon blir sjuk."

https://www.forlaget.com/bocker/vi-ar-lajon/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/11/20, 8:43 AM
#28

Ny utgåva av "Bland tomtar och troll"!

https://www.aftonbladet.se/family/a/56V2GO/darfor-har-vi-last-bland-tomtar-och-troll-i-over-100-ar

Brukar ni läsa traditionella sagor för barnen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/11/20, 11:14 AM
#29

Tack för tips Magi-cat! 🌸🌸🌸

Nu när du säger det, så var det nog mer vanligt (när jag jobbade i förskolan) att läsa böcker som hade någon anknytning till samtidens problem än att läsa klassiska sagor.

Magi-cat
5/16/21, 11:30 AM
#30

Många barn är intresserade av fladdermöss och jag vill rekommendera boken
Fantastiska fladdermöss av Martin Emtenäs och Sven Nordqvist.

Den är tänkt för barn 3-6 år, men jag tycker nog att även större barn kan ha glädje av den. Teckningarna är fina, fakta är lättsamt serverade och även om fladdermöss är lite läskiga i början är de riktigt mysiga i slutet … Nästan så de kan sätta sig i håret utan att man blir rädd. 🙂🦇

https://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.604.9654/fantastiska-fladdermoss-emtenas?gclid=CjwKCAjwhYOFBhBkEiwASF3KGfXqQG96hKgvHbQKm4nFA3bxuQy6d2UO73rKFi73JL1ltT_OXkSqwRoCyYIQAvD_BwE

Boken finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Du kanske redan vet att fladdermöss sover upp och ner, hängandes i fötterna och att de är ute och flyger när det är mörkt. Men visste du att fladdermöss kan äta tusentals myggor på en enda natt och att de hittar myggorna i mörkret genom att sjunga? Fan...
Loris M
5/16/21, 11:52 AM
#31

#30: Tack för tips! 🌸Verkar vara en jättebra bok. Jag tycker om faktabaserade böcker som är lärorika men inte på ett konstigt eller påtvingande sätt, utan som i den här boken, att väcka lusten att lära genom att berätta om roliga saker som fascinerar barn. 🙂

Upp till toppen
Annons: