Annons:
Etikettövrigt
Läst 3265 ggr
Loris M
2015-08-05 22:57

Medlemspresentationer

Allt eftersom sajten får fler medlemmar inser jag att jag inte "Ifokus känner" er. 🙂Därför tycker jag att det skulle vara trevligt om ni ville presentera er. Skriv så lite eller så mycket ni vill. Men gärna om ni arbetar i förskola, är förälder, studerande … 

Jag skriver lite om mig själv under "Om sajten" och jag kan tillägga att jag under alla år som jag arbetat i förskolan, har jag arbetat på kommunal förskola och utan någon speciell pedagogisk inriktning. Jag har alltid varit intresserad av kvalitets- och utvecklingsfrågor och har även arbetat som utvecklingspedagog. 

Annars är jag förälder också men mina barn har liksom jag lämnat förskolan för några år sedan.

  • Redigerat 2020-10-30 17:04 av Loris M
Annons:
StillaSinnet
2015-09-06 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej!

Ny medlem och en liten presentation från mig då :)

Jag är 46år och började min väg som undersköterska men min hud tyckte inte om alla handtvättar de utsattes för varje dag så jag skolade om till lärare genom en brokig väg med komvux, eget företag som illustratör, födde två barn 1995 och 2000 och till slut 2003, vid 34 års ålder Lärarprogrammet vid Karlstads Universitet (KAU). 

Januari 2007 blev jag färdig lärare och examen sträcker sig från förskolan, fritidshemmet och lärare upp till åk 6 i matte, svenska, idrott, musik, drama, dans och bild. 

Egentligen är jag naturvetare efter 3-årig natur på komvux och undersköterskeutbildningen men ville vidga mina kunskaper och valde mer estetiska ämnen på lärarprogrammet. Det man lär med kroppen glömmer man aldrig.

Jag fick jobb inom förskolan redan innan sista uppsatsen var klar och när lärarexamen var avslutad gjordes tjänsten om till tillsvidare så där blev jag kvar.

Under åren har jag blivit Diplomerad vägledare i ICDP och därefter fick jag gå utbildningen till handledare för univesitetsstudenter och därefter mentorsutbildningen. Jag har därför en hel del studenter med nya friska tankar och idéer och nyutbildade lärare som behöver små puffar i ryggen och mera tro på sig själva under sitt första år.

Men min största tid gör jag så klart i barngruppen med barn 1-5 år och jag brinner för att alla barn ska känna sig trygga, tro på sig själva, ha en stark självbild och våga argumentera för sin sak. Finns detta så kommer kunskaperna, det är jag fast övertygad om. Jag vill ge alla barn en solid plattform att bygga sitt liv på.

Jag ömmar också särskilt för barn i behov av stöd, med eller utan diagos.

Jag införde EQ-dockorna på förskolan sm ett konkret material att bygga kompisrelationer och likabehandlingsplanen efter.

Sedan årsskiftet 2015 har jag börjat arbeta med Mindfulness i min barngrupp med de barn som inte längre sover lunchvila. Det är barn från ca 2,5 år och upp till 6 år (om de hinner fylla på våren). 

Sedan höstterminen har vi infört yoga innan mindfulness, så de som inte sover får först en bok läst, sedan yogar vi 10min och mindfullnessar 5 minuter. Allt som allt tar det knappt en halvtimme. Barnen blir lugna och sitter sedan längre stunder med spel, bygg och konstruktion eller skapande i ateljén innan springet i benen kommer tillbaka 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-06 19:27
#2

Tack så mycket för en så härlig och utförlig presentation! 🌺

Jätte roligt att du också är intresserad av mindfulness och yoga samt att du brinner lite extra för barn i behov av stöd. ❤️

StillaSinnet
2015-09-06 20:14
#3

#2 ja, jag tror veklingen på att få med ALLA barn om de själva känner att de mår bra. Yoga kan aldrig vara påtvingat men de som väljer att inte var med kommer så småningom att bli nyfikna på vad det är som kompisarna tycker är så bra. 

Just nu har vi en lugn barngrupp på 18 barn där det inte finns någon som är direkt utåtagerande eller normbrytande och just därför passar det perfekt att forma gruppen så det blir en harmonisk anda på avdelningen. När någon ny kommer som kanske har svårt att kontrollera sin energi, så är det enklare att de andra inte hänger på av bara farten utan hjälps åt att få den nya kamraten trygg och lugn.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-09-06 20:17
#4

#0 utvecklingspedagog, vad är det?

Jag funder på om du var med i Solna i april när Institutionen för skolforskning samlade representanter från hela Sverige just för att hjälpa till att forma forskarfrågor för pedagogisk utveckling. Jag representerade förskolorna i Värmland där. Är det att vara utvecklingspedagog?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-06 20:27
#5

#4 Jag var inte med i Solna. Men ja, det är ungefär det en utvecklingspedagog sysslar med. Det är väl lite olika från kommun till kommun och vilka behov de har. Utvecklingspedagog var en del av min tjänst och då hade jag som uppdrag att bidra till förskolornas kvalitetsutveckling. Jag hade ansvar för ett antal förskolor och arbetade direkt med Pedagoger genom handledning. Vi träffades en gång i veckan eller mera sällan och diskuterade pedagogiska frågor eller de fick konkret vägledning i deras arbete med pedagogisk dokumentation. Någon skolforskare var inte inblandad just hos oss, men jag gick med på olika kurser, studiebesök m.m. för att sedan kunna applicera det i verksamheten. Jag jobbade fortfarande som förskollärare också.

StillaSinnet
2015-09-06 20:48
#6

#5 intressant tjänst! Det är vår kommun för liten till skulle jag tro. Här har jag inte ens nedsatt tjänst för den delen jag är Mentor för. Det får liksom ingå och jag får ha lika mycket arbetsuppgifter i barngruppen ändå. mer jobb på samma tid alltså 😐

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
2015-09-06 21:17
#7

#6 Det där känner jag igen. 😐Jag fick kämpa länge för att få igenom utvecklingspedagogtjänsten och det tog tid innan jag fick ledningen att inse behovet. I början fick jag inte ens extra betalt, fast jag redan var utbildad specialpedagog också.

StillaSinnet
2015-09-07 07:12
#8

#7 Aha, specialpedagog! Jo, men det har vi en jättebra i kommunen som kommer ut och kikar i barngrupperna och tipsar lite om aktiviteter, indelningar, möbleringar osv. Hon har 50% som sin specialped. tjänst och 50% i barngrupp tror jag. Guld värd!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OberonsMatte
2015-09-07 11:04
#9

Här kommer min presentation:

Jag är 50 år och studerade vid Lärarhögskolan i Stockholm, institutionen i Solna, och gick ut som färdig förskollärare dec -89 och började arbeta på en kommunal förskola som bestod av 2 avdelningar direkt efter helgerna (första jobbet jag sökte). Under åren skedde en hel del omorganisationer i stadsdelen, så förskolan fick vara med om flera flyttar och utvidgningar, men jag blev kvar. Efter 17 år när vi stod inför ytterligare en omorganisation och vi bl.a. skulle utöka från 5 till 7 avdelningar mådde jag inte bra längre och blev sjukskriven för första gången i livet och kände att jag aldrig ville jobba inom förskola igen över huvud taget.

Det tog lång tid att komma tillbaka helt och fullt till förskolans värld, men de senaste åren har gnistan tänts igen och jag känner mig faktiskt starkare än någonsin. Jag vill jobba i förskola, men jag kommer inte att tillåta mig att bli utbränd på kuppen. Jag har blivit betydligt mer aktsam om mig själv och hur jag mår, vad som känns rätt och vad som inte gör det. Nu i sommar sa jag upp mig från min senaste arbetsplats efter 1,5 års engagemang och kämpande för bättre förutsättningar, så just nu arbetar jag inte alls, men ska så smått börja se mig om efter en arbetsplats med förhoppningsvis bättre arbetsvillkor.

Gnistan är definitivt inte släckt och jag har mycket kvar att ge!

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-07 12:51
#10

#9 Tack för din presentation! 🌺

Tråkigt att läsa att du var tvungen att sluta, men modigt också. Det är så många som inte mår bra p.g.a. att förutsättningar att göra ett bra jobb blivit sämre, men de flesta bara fortsätter att kämpa på. Till slut blir det på bekostnad av egen hälsa. Det är inte så det ska vara.😕 

Tycker att du gör väldigt klokt i att lyssna på din kropp och att så småningom återvända till en arbetsplats där man värdesätter kompetens och inser att vi behöver få tid och förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Som förskollärare han man åtminstone ganska stora möjligheter att hitta en bra arbetsplats, för de finns. Hoppas att du hittar din förskola och under tiden är jag glad att du finns här på sajten och bidrar med dina tankar. 🌺🙂

OberonsMatte
2015-09-07 13:08
#11

#10 Tack! 🌺 Ja, att hitta jobb är nog inte svårt så som efterfrågan på förskollärare ser ut här i Stockholm, men det känns samtidigt förjäkligt (rent ut sagt) att man inte kan få stanna på en arbetsplats man trivs på i övrigt utan att riskera sin psykiska hälsa.

Sajtvärd Katter iFokus

StillaSinnet
2015-09-07 13:09
#12

#9 ja, vi är för snälla och trollar med knäna för att räcka till och vara "duktiga". Det straffar sig. Men största orsaken till utbrändhet tror jag ändå beror på arbetslaget. Dels hur bra man samarbetar. Dels hur positiv stämningen är och dela hur arbetet och ansvar fördelas sinsemellan. Det är intressant hur atmosfären i olika arbetslag känns i luften när man kliver in på olika avdelningar. Det känner förmodligen även barnen och det påverkar alla.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OberonsMatte
2015-09-07 13:21
#13

#12 Arbetslaget är superviktigt! Att det över huvud taget finns ett arbetslag är det minsta man kan begära. På min senaste arbetsplats var jag ensamt fast anställd på avdelningen i 1,5 år(!) med otaliga vikarier och tillfälligt anställda och andra inhopp innan jag sa upp mig. Under tiden hade vi (jag) dessutom inskolningar i stort sett hela tiden.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Loris M
2015-09-07 18:31
#14

#13 Det där är ju inte hållbart. Då blir det du som får skola in inte bara barnen utan alla nya kollegor och vikarier. Det tar på krafterna. Dessutom blir det svårt att hinna diskutera och ha en gemensam samsyn. De blir det lite att alla gör som de vill.

OberonsMatte
2015-09-07 18:45
#15

#14 Ja, det var helt enkelt inte klokt som det var. Dessutom gick jag VFU- handledarutbildning samtidigt som jag hade en VFU-student att handleda mitt i alltihop! Anledningen till att jag var kvar så pass länge som 1,5 år var att jag hela tiden trodde att det skulle bli bättre och att det bara var lite rörigt "just nu", och jag ville ju så gärna bevisa, inte minst för mig själv, att jag verkligen var "tillbaka" och pallade trycket.

Sajtvärd Katter iFokus

Horrorpops
2015-09-08 19:18
#16

Hej!

Jag är "bara" en förälder på 32 år, har en son på snart  5år som precis börjat på 5års förskola.
Jag är inte insatt, har ingen utbildning inom området utan kan bara utgå ifrån vad jag tycker verkar "logiskt" och  "vettigt".

Vet väl egentligen inte om jag har något här att göra, men jag är intresserad av hur det funkar på förskolan, och hur pedagogerna tänker och agerar.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

OberonsMatte
2015-09-08 21:32
#17

#16 Jag tycker absolut att du har här att göra och är glad att du har hittat hit! 🌺Som förälder har du egna erfarenheter att dela med dig av och alla tankar och åsikter är värdefulla i diskussionerna!👍

Sajtvärd Katter iFokus

Horrorpops
2015-09-08 22:02
#18

#17 Tack :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

StillaSinnet
2015-09-09 19:48
#19

#16 Klok mamma! Önskar att fler var lika intresserade av förskolearbetet som du är ❤️

En föreläsare sa en gång till mig: 

Om ditt barn får en skada eller sjukdom och måste genomgå en operation i hjärnan så skulle du förmodligen vara mycket noga med VEM som utför operationen och att denne är ordentligt utbildad så den vet vad den gör. 

Få är lika noga med att kontrollera deras barns lärare och ändå kan en lärare göra lika stor skada på hjärnan. Outbildade och/eller okunniga lärare kan ställa till barn så de tappar hoppet om både sig själv, sin självbild, tron på skolan, lärare och vuxna på ganska kort tid.

Det tål att tänkas på!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Horrorpops
2015-09-09 19:51
#20

#19 det var en väldigt klok föreläsare!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Annons:
Upp till toppen
Annons: