Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Utbildning och studier

Vill så gärna bli förskollärare!

2015-08-06 19:11 #0 av: [Älskamig]

Hej på er!
Nu är det så att jag tänker söka till förskollärare efter att jag tagit studenten. Frågan är hur svårt det egentligen är att komma in på högskolan med den inriktningen? Hur gick det för er? Min storasyster arbetar som förskollärare och kom in som reserv.

Anmäl
2015-08-06 21:07 #1 av: Loris M

Hej och välkommen hit! Så roligt att du vill bli förskollärare. Glad

Det är inte så svårt eftersom det är inte många som väljer att bli förskollärare. Dessutom är det stor brist på förskollärare och när man tagit examen behöver man inte vara orolig att inte få något jobb. Man kan i princip välja och vraka. För att råda bot på den stora bristen har regeringen fattat beslut att utöka antal platser fr.o.m. den här terminen. Det betyder exempelvis att på universitetet där jag jobbar ska vi ta in 50 studenter fler än förra året. Chansen är alltså väldigt stor att du kommer in. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-06 21:09 #2 av: Loris M

Glömde säga att för min del gick det bra då jag hade bra betyg och kom in första gången jag sökte. Men det känns som evigheter sedan. Glad

Anmäl
2015-08-07 09:33 #3 av: [Älskamig]

#2: Kollade upp hur många som sökt detta året. Eller ja, en kompis gjorde det, för han kom inte in... Då hade över 600 sökt in! Så det känns verkligen omöjligt.. Vet dock inte hur många man brukar ta in..

Anmäl
2015-08-07 09:42 #4 av: Loris M

#3 Oj, är det I Stockholm? För annars brukar det inte vara en sådan tryck i andra lärosäten. Det kanske kan vara värt att söka på en mindre ort? Det är nog lite olika hur många platser det brukar finnas.  Ca 200 där jag jobbar. 

Anmäl
2015-08-07 11:20 #5 av: OberonsMatte

#3 Hur många som verkligen vill börja när det väl är dags kan vara en helt annan sak. Många söker väl till en hel massa olika utbildningar? Jag har hört från en universitetslärare att det är väldigt många sökande som faller ifrån och droppar av.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-07 12:25 #6 av: [Älskamig]

Det var i Växjö, så tyckte det var otroligt många, men som du säger #5 så kan det ju vara folk som sökt, men som inte vill börja sen. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.