Etiketterutbildningstudier
8/6/15, 7:11 PM

Vill så gärna bli förskollärare!

Hej på er!
Nu är det så att jag tänker söka till förskollärare efter att jag tagit studenten. Frågan är hur svårt det egentligen är att komma in på högskolan med den inriktningen? Hur gick det för er? Min storasyster arbetar som förskollärare och kom in som reserv.

8/6/15, 9:07 PM

Hej och välkommen hit! Så roligt att du vill bli förskollärare. 🙂

Det är inte så svårt eftersom det är inte många som väljer att bli förskollärare. Dessutom är det stor brist på förskollärare och när man tagit examen behöver man inte vara orolig att inte få något jobb. Man kan i princip välja och vraka. För att råda bot på den stora bristen har regeringen fattat beslut att utöka antal platser fr.o.m. den här terminen. Det betyder exempelvis att på universitetet där jag jobbar ska vi ta in 50 studenter fler än förra året. Chansen är alltså väldigt stor att du kommer in.

8/6/15, 9:09 PM

Glömde säga att för min del gick det bra då jag hade bra betyg och kom in första gången jag sökte. Men det känns som evigheter sedan. 🙂

8/7/15, 9:33 AM

#2: Kollade upp hur många som sökt detta året. Eller ja, en kompis gjorde det, för han kom inte in… Då hade över 600 sökt in! Så det känns verkligen omöjligt.. Vet dock inte hur många man brukar ta in..

8/7/15, 9:42 AM

#3 Oj, är det I Stockholm? För annars brukar det inte vara en sådan tryck i andra lärosäten. Det kanske kan vara värt att söka på en mindre ort? Det är nog lite olika hur många platser det brukar finnas.  Ca 200 där jag jobbar.

OberonsMatte
8/7/15, 11:20 AM

#3 Hur många som verkligen vill börja när det väl är dags kan vara en helt annan sak. Många söker väl till en hel massa olika utbildningar? Jag har hört från en universitetslärare att det är väldigt många sökande som faller ifrån och droppar av.

Sajtvärd Katter iFokus

8/7/15, 12:25 PM

Det var i Växjö, så tyckte det var otroligt många, men som du säger #5 så kan det ju vara folk som sökt, men som inte vill börja sen.

8/7/15, 12:33 PM

Ja, det jätte vanligt att många hoppar av i början eller påbörjar någon annan utbildning. På den här sidan kan du hitta statistik över hur många som sökte vid olika universitet. Men det är inte klart med årets statistik för Växjö än. Du kan se som jämförelse att vid Mittuniversitetet var det drygt 800 som sökte men bara 242 hade det som första val.

Edit. Om du trycker på urval kan du även se hur många som blivit antagna.