Annons:
Etiketterlekarundersökningar
Läst 3563 ggr
Loris M
8/6/15, 10:22 PM

Förskola eller dagis?

Jag märker både här på iFokus men även utanför nätet, när man pratar med "vanligt folk" att många fortfarande säger dagis istället för förskola. Det verkar också som att många tror att förskola är samma som förskoleklass. 

Dagis är ett gammalt begrepp som användes innan förskolan fick sin första läroplan. Jag vet att det är svårt för många som gått på "dagis" att börja säga förskola. Men det är ändå 17 år sedan som läroplanen kom. 🙂 Som pedagog tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och alltid säga förskola oavsett om man pratar med barn eller föräldrar. Vad säger du? Vad tycker du?

Annons:
Honestyisdead
8/6/15, 10:30 PM
#1

Säger dagis. Ser inte hur det spelar någon roll.

Loris M
8/6/15, 10:34 PM
#2

Det spelar roll för oss som jobbar i förskolan.🙂 Inte minst för att höja statusen och det heter förskola i alla våra styrdokument. Orden signalerar olika saker dessutom. Förskolan har blivit en egen skolform 2011 i den nya skollagen. I alla forskningssammanhang kallas det för förskola och då kan det bli lite konstigt/galet om vi i förskolan säger dagis.

viktoria91
8/7/15, 5:01 PM
#3

Förskola heter det. Valde dock både och då hunden går på just dagis. 😉

Loris M
8/7/15, 5:05 PM
#4

#3 Fast hunden får gå på dagis. Där har jag inga invändningar. 😃

Silent_Hill
8/7/15, 6:07 PM
#5

Jag kan säga både och. Men oftast blir det nog dagis när jag pratar med vänner och bekanta. När äldsta sonen gick på förskola sa jag oftast förskola när vi var där😛

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Mrsarrow
8/7/15, 7:09 PM
#6

Jag skäms över att säga både och, jag jobbar som lärare (med äldre barn i åk 7-9) och vet väl skillnaden mellan förskola och förskoleklass men när jag pratar med vänner som säger dagis så blir det ofta att jag också säger det, även om jag mer och mer försöker använda förskola :-)

Annons:
Loris M
8/7/15, 7:28 PM
#7

#5 Jag förstår att du var mera noga att säga "rätt" just på förskolan. En del förskollärare tycker nästan att det är en dödssynd att säga dagis. 😃(jag med 😎)

#6 Det blir ju lätt så. Jag har alltid varit konsekvent oavsett vem jag pratar med, men ibland har jag varit tvungen att förtydliga vad jag menar med förskola. En del tror som sagt att man menar då förskoleklass.

viktoria91
8/7/15, 8:44 PM
#8

#4 Haha, så snällt! 😀

Fingerprints
8/8/15, 1:51 AM
#9

Blir inte upprörd om någon säger dagis men vill gärna belysa att dagis (för människor) inte finns idag, dagis är en helt annan verksamhet.

Regnbåge

Magi-cat
8/8/15, 6:53 AM
#10

I Finland säger man dagis utom sista året innan skolan när det är förskola, har jag för mig. Tidigare hette det "barnträdgård". (lite gulligt)

Jag har lyckats lära mig säga "förskola" konsekvent, men har märkt att det. även bland personal, blandas förskola/dagis.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/15, 6:59 AM
#11

Hur resonerar ni runt hur pedagogerna tilltalas? Förut var det ok att säga "fröken" som allmänt tilltalsord. Det går så klart inte nu, men vad ska barnen säga? De säger oftast namnet, men på stora förskolor kan det vara svårt att lära sig alla namn. "Vuxen" har jag hört, men inte "pedagogen", ett långt ord för de minsta. Riktar de sig till en särskild person säger de namnet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/8/15, 10:32 AM
#12

#10 Barnträdgårdar hette det i Sverige också men det var i början av 1900-talet.  Innan dess var det barnkrubbor (fast här var det nog mest förvaring av barn). Sen kom daghem och sen förskolan. 

#11 De flesta säger namn om de kan det. I annat fall brukar barn vara fyndiga och lösa det. En del barn säger fröken och en del står och drar i tröjan så man fattar vinken. 😃 

Nej, det är inte vanligt att barnen säger pedagogen. Har aldrig hört det. Att barnen säger namnet känns mest naturligt. Allt annat blir ju nästan lite för opersonligt tycker jag.

Fingerprints
8/9/15, 5:22 PM
#13

När barn kallar mig "fröken" så brukar jag säga, "Jag heter Camilla ju". Gillar inte att bli kallad fröken då det sätter mig i en viss position, att kalla mig mitt namn känns mer vänskapligt och lättsamt.

Regnbåge

Annons:
regskylt
8/9/15, 9:12 PM
#14

Förskola säger jag utan undantag. Det där andra ordet tar jag inte i min mun 😃

Loris M
8/9/15, 9:18 PM
#15

#14 Bra där! 👍😃

[Thiah]
8/10/15, 6:43 AM
#16

#10 stämmer helt och hållet. :) Å vi kallas tanter ;)

JonasDuregard
8/10/15, 3:56 PM
#17

Blandar lite. Försöker hålla mig till 'förskola' men tungan slinter ibland.

Angående tilltal: Är det vanligt att barnen säger fröken även till manlig personal? Eftersom ordet sällan används utanför skolan idag skulle det nästan kunna bli ett sådant där ord som tappar sin ursprungliga könsbundenhet så att säga. 

Namn fungerar bra som tilltal så klart men ibland behöver man (åtminstone som förälder) ett samlingsnamn, för frågor av typen "Sa du till någon [benämning på personal] då?". Där funkar kanske oftast 'vuxen' bra.

Loris M
8/10/15, 4:16 PM
#18

#17 Är det vanligt att barnen säger fröken även till manlig personal? 

Nej. Manliga Pedagoger är så pass sällsynta att man nästan kan säga att "problemet" inte existerar överhuvudtaget för dem (bristen på manliga Pedagoger kan också vara en möjlig orsak att begreppet "fröken" fortfarande finns kvar i förskolan). De flesta förskolor har inte någon manlig pedagog. Dessutom är jag är nästan säker på att alla barn kan namnet på de få manliga Pedagoger. Vilket är också min erfarenhet. De brukar vara attraktiva lekkamrater. 

När det gäller föräldrar så upplever jag att vuxen eller personal är vanligast om man inte kan namnet på pedagogen.

poodlelicious
8/10/15, 7:08 PM
#19

Förstår att ni som jobbar i verksamheten bara säger förskola. Det känns lämpligt. Men att andra människor säger dagis är väl inte konstigt alls. Det beror kanske lite på vilken syn man har på det. Somliga har sina barn på förskolan långa dagar hela veckan vilket innebär att ni tillbringar mer tid med deras barn än de själva gör. För andra är dagis barnpassning i minsta möjliga mån.

poodlelicious
8/10/15, 7:09 PM
#20

Tror inte att det finns någon som säger dagis för att underminera er och nedvärdera er kompetens.

Annons:
JonasDuregard
8/10/15, 7:16 PM
#21

#20 Antagligen inte, men det kan fortfarande bli en oavsedd konsekvens (jag personligen jobbar inte i förskolan).

Loris M
8/10/15, 7:30 PM
#22

#20

Det tror jag inte heller. Hoppas att du inte tolkat det så utifrån det jag skrivit. Jag är varken förvånad eller upprörd att föräldrar säger dagis. Jag har full förståelse för att de gör det. De har kanske själva gått i förskolan på den tiden det hette dagis och då blir det svårt att helt plötsligt börja kalla det för något annat. Det är inget konstigt. I dagstidningar exempelvis förekommer dagis fortfarande flitigt. Men vi som jobbar i förskolan borde vara konsekventa och använda det rätta begreppet.

Orden signalerar olika saker. Dagis blir ju mest en förvarning av barn som det också var i allra första början. Förskolan idag är en egen skolform, med egen läroplan och en i högsta grad pedagogisk verksamhet. Som jag skrev tidigare, i alla våra styrdokument, forskning m.m. heter det förskola. Därför blir det konstigt om Pedagoger säger dagis.

SaraC
8/11/15, 11:07 PM
#23

Försöker att alltid säga/skriva förskola

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fridaaaa
8/12/15, 2:11 PM
#24

Förskola. Heter förskola 🙂 
Vi har det inprintat med under utbildningen, man får inte skriva/säga dagis under redovisningar, arbeten mm.

Läser inte till dagislärare utan förskollärare så 🙂
Dagis är det gamla ordet man sa förr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
8/12/15, 3:02 PM
#25

Ibland säger jag fel och säger dagis, är så gammal att på min tid hette det dagis. Förskola började man på när man var 6 år och det var ett förberedande år inför skolan.

Men jag försöker bättra mig och konsekvent kalla det förskola. Dock glömmer jag mig ibland tyvärr.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

soundtrack
8/12/15, 4:44 PM
#26

Samma här som för #25. Jag vet att det heter förskola, men då jag själv gick på dagis och förskola var det som idag är förskoleklass (?) så blir det alldeles för ofta att jag säger dagis ändå. Inte minst när jag pratar med personer ur äldre generationer, där känns det som att ingen vet om att det numera heter förskola.

Jag hoppas att jag lyckas pränta in förskola bättre när min dotter ska börja där.

Magi-cat
8/12/15, 5:25 PM
#27

Kanske det får accepteras att äldre generationer glömmer sig och säger dagis, när de alltid gjort det? Träffade f.ö. en förskollärare idag som sade "dagis" konsekvent…(Hon var åt det äldre hållet.🙂😎) Så småningom blir förskola inpräntat och faller sig naturligt att säga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
8/12/15, 5:48 PM
#28

Jag tror också att det blir inpräntat och naturligt så småningom att säga förskola. Inte minst för att vi som #24 påpekar är lite stränga mot våra blivande förskollärare. 😎Jag har aldrig läst ett examinationsuppgift där studenten skrivit dagis. Det är så det ska vara. 👍

Men jag har full förståelse att äldre generationer eller de som själva gått på förskola när det kallades för dagis säger så.  Däremot ska de som jobbar på förskolan säga förskola oavsett hur gamla de är.

Magi-cat
8/12/15, 5:50 PM
#29

#28 Däremot ska de som jobbar på förskolan säga förskola oavsett hur gamla de är

Absolut!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/12/15, 6:19 PM
#30

#29 Med andra ord har förskollärare du träffat syndat ordentligt. 😃

Magi-cat
8/12/15, 8:46 PM
#31

#30 Alltid kul när det är andra som syndar.😇😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Horrorpops
8/19/15, 9:16 PM
#32

Jag försöker säga förskola, men sonen envisades med att säga dagis :)
Nu när han har  börjat i "5årsförskolan" så då säger han att han ska till skolan.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

PogoPedagog
8/19/15, 9:25 PM
#33

Men för oss som är lite tröga då? Jag har förståttt att det är viktigt för de som jobbar inom förskola att det kallas just förskola så därför använder jag det ordet men förstår egentligen inte varför?

Dagis låter i mina öron som ett trevligt och mysigt ställe där man spenderar dagen medans förskola låter strikt, strängt och uppstyrt. Jag får inte alls associationer till något trevligt ställe där jag vill lämna ett mycket litet barn. Jag tänker att små barn inte ska gå i skola, inte ens förskola om ni förstår hur jag tänker?

För att sedan ta dte här med vad man kallar personalen. Som halvt ansiktsblind har jag jättesvårt att lära mig namnen på personalen och vill ha ett samlingsnamn. Är det förskollärare som jobbar på förskola eller heter det förskolepedagog?

Fridaaaa
8/19/15, 9:28 PM
#34

#33 För att det heter förskola? 🙂 
Fast för-skola = förberedelse inför skolan kan man säga. Dvs är inte som skolan i sig,förstår du hur jag menar? =) 

förskollärare eller pedagog, man kan säga vilket som.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
8/19/15, 9:36 PM
#35

Jag jobbar inte med förskola men om nått år kommer väl min dotter att gå på förskola (hon är 7 månader nu).

Jag säger både och, helt enkelt för att när jag och mina systrar var små hette det dagis el dagmamma (jag gick hos det senare) så det "sitter i så jag tänker fortfarande dagis även om jag försöker att komma ihåg att det heter förskola.

l'm back

Loris M
8/19/15, 9:36 PM
#36

#33 Nja.. dagis som ett mysigt ställe där man väntar på  sina arbetande föräldrar och spenderar tid…. förskolan idag är så mycket mer. Det heter ju förskola som Frida skriver så varför ska vi kalla det för något annat? 🙂 Jag skriver lite längre upp varför det är viktigt. 

Förskollärare är bara de som har förskollärarexamen (ungefär hälften av dem som arbetar i förskolan). Men pedagog, personal eller vuxen kan fungera om man som förälder vill nämna någon man inte kan namnet på.

Tusen
8/19/15, 10:38 PM
#37

Finns det något motsvarande till "lekis" numera?

Loris M
8/20/15, 8:03 AM
#38

#37 Ja, förskoleklass (om du tänker på det som tidigare kallades för sexårsgruppen eller årskurs 0).

Fridaaaa
8/20/15, 10:19 AM
#39

#37 förskoleklassen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PysselSab
8/20/15, 10:58 PM
#40

Jag säger alltid förskola. 
En följdfråga i ämnet: vad tycker ni om det nya smeknamnet "föris"? Själv tycker jag inte det låter trevligt alls. Förskola är ju kort, bra och enkelt att säga precis som det är tycker jag. Och med rätt innebörd till skillnad från dagis.

Scrapbooking och pysseltillbehör hos www.instila.se

Magi-cat
8/21/15, 7:01 AM
#41

Om barnen säger "dagis", rättar ni dem då? "Förskola" är långt och svårare att säga för de små.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
OberonsMatte
8/21/15, 12:17 PM
#42

#41 Nej, jag rättar inte när barnen säger "dagis", men själv använder jag ordet "förskola".

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
8/21/15, 3:41 PM
#43

#40 Det där har jag inte hört förut! 🤔Tycker som du, förskola går jätte bra att säga så några förkortningar behövs inte. 

#41 Samma som #42

Fridaaaa
8/21/15, 4:10 PM
#44

#40 Aldrig hört talas om det smeknamnet av någon eller någonstanns :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
8/21/15, 5:37 PM
#45

#40 Jag har hört "föris", men det känns inte som att det är ett smeknamn som kommer att få så stor genomslagskraft. En del barn (och föräldrar) säger bara "skolan" har jag hört, vilket jag inte heller tycker känns helt rätt.

Jag gillar när saker benämns med sitt rätta namn och gillar inte förenklade ord som "mellis", "röris",  "hoppis" och "dockis" heller… (fast dockvrå heter det väl knappast längre). Inte för att jag rättar någon, men själv säger jag hela ordet (inte minst med tanke på barnens språkförståelse och språkutveckling).

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
8/27/15, 5:58 PM
#46

Vet ni förresten hur länge begreppet förskola funnits? I hela 43 år!! 🥳 Det var i barnstugeutredningen år 1972 som man presenterade begreppet förskola. Förskollärare som titel har funnits sedan 1955 och byttes ut istället för dåvarande barnträdgårdslärarinna. Tanken var att hitta en titel som skulle omfatta även män. Dagis (eller daghem som ordet kommer ifrån) etablerades 1943. 

Tycker inte ni att det är konstigt? Att vi fattar så sakta? 🙂

Magi-cat
8/27/15, 5:59 PM
#47

Jo. Hade inte en aning…..😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: