Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
IKT och digitalt lärande

Ta inte bort pusslet- Komplettera med surfplattan!

2015-08-08 21:44 #0 av: Loris M

Förskolläraren Anna Lundholm berättar hur arbetet med surfplattor kan främja barns nyfikenhet och utforskarglädje. Men också hur det såg ut när hon som nyutbildad förskollärare började arbeta året 2012:

- När barnen fick tillåtelse att använda den stationära datorn reglerade man tiden med en äggklocka, säger hon. Det fick mig att fundera på om det inte fanns andra, mer pedagogiska sätt, att jobba med digital teknik i förskolan.

Hon ger ett exempel då barnen använde en spel-app som gick ut på att vara läkare och lösa olika kroppsmysterier. Genom att lösa uppgifterna lärde sig barnen nya begrepp som exempelvis ”benpipor”, ”gips” och ”skelett”. De var också själva delaktiga i utforskandet av den nya kunskapen.

Barnen kopplade det de lärde sig i spelet till sina egna kroppar, pekade, pratade och frågade. När de spelat klart hämtade de doktorslådan för att göra om samma mysterium i verkligheten. De hade fått ny kunskap som de sedan kunde införliva i sina lekar.

En annan fördel Anna Lundholm ser är att undervisningen enklare kan individualiseras med hjälp av surfplattan. Hon ger ett exempel på hur man kan arbeta med lästräning och alfabetet.

Vissa barn behöver se bilder, andra se bokstäverna och några höra ljud. Vissa kan bli hjälpta av alla dessa olika delar. Det gäller att vara lyhörd för vilka inlärningssätt som passar just det barn du jobbar med. Här kan exempelvis en bokstavs-app skapa variation och ge alternativ.


Hur ser det ut på era förskolor? Har barnen (och ni) tillgång till surfplattor och hur använder ni dem?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-25 22:38 #1 av: Loris M

Lyfter upp denna tråd! Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.